Et tablå er et dramafaglig uttrykk som betyr at man setter sammen et stillbilde av ting på en slik måte at de formidler et budskap. Et utvalg av lekemateriell kan settes sammen i tablå på samme måten og vekke tanker, følelser og ideer hos barna. Det fungerer derfor som et virkemiddel for å invitere barna til lek
Et tablå er et dramafaglig uttrykk som betyr at man setter sammen et stillbilde av ting på en slik måte at de formidler et budskap. Et utvalg av lekemateriell kan settes sammen i tablå på samme måten og vekke tanker, følelser og ideer hos barna. Det fungerer derfor som et virkemiddel for å invitere barna til lek

Viser du barna lekene på en ny måte kan det føre til spennende lek

Sett sammen lekemateriell på en ny måte. Det kan vekke tanker, følelser og ideer hos barna og invitere til ny og spennende lek.

Publisert

Et tablå er et dramafaglig uttrykk som betyr at man setter sammen et stillbilde av ting på en slik måte at de formidler et budskap.

Et utvalg av lekemateriell kan settes sammen i tablå på samme måten og vekke tanker, følelser og ideer hos barna.

Det fungerer derfor utmerket som et virkemiddel for å invitere barna til lek. Barna kan se materiellet med nye øyne og oppdage andre muligheter ved det.

For å lage et leketablå samler du først et utvalg av materiell som for eksempel kan være basert på form, farge, egenskap eller tema. Deretter plasserer du det sammen på en iøynefallende måte. En enkel idé er å finne materiell som har samme farge, og legge det i en haug på et teppe midt i rommet. Fargeinvitasjonen er i seg selv en estetisk opplevelse, men måten materiellet tas ut av sin vante kontekst og settes sammen på, åpner også for improvisasjon.

Etter hvert som barna oppdager magien i et godt leketablå, kan de komme med ideer til slike selv, sette dem sammen og vente spent på de andre barnas reaksjon.

Les også: Lag magiske gjenbrukskostymer til barna.

Les også: Slik lager du ball- og trillebaner i barnehagen.

Bordene i barnehagen passer 
ypperlig til å sette opp inviterende tablå. Et eksempel er å sette fram en kombinasjon av lekedeig, klosser og figurer som barna fritt kan kombinere. Et annet eksempel er en rad av biler, pappemballasje og fettfarger på et papirkledt bord. Ved å sette fram ulike typer materiell i samme tablå oppdager barna nye egenskaper ved det.
Bordene i barnehagen passer ypperlig til å sette opp inviterende tablå. Et eksempel er å sette fram en kombinasjon av lekedeig, klosser og figurer som barna fritt kan kombinere. Et annet eksempel er en rad av biler, pappemballasje og fettfarger på et papirkledt bord. Ved å sette fram ulike typer materiell i samme tablå oppdager barna nye egenskaper ved det.
Byggemateriell kan med fordel presenteres som spennende leketablå. En idé er å finne fram dyrene og plassere dem sammen med alle de grønne og trehvite klossene du har. For å gi tablået en ekstra estetisk dimensjon kan du sette opp projektor med stillbilde eller film for å lage bakgrunnskulisse, som en meditasjonsfilm fra YouTube. Da blir byggingen med klosser samtidig en lek med lys og skygge. Lyden av kvitrende fugler og rennende vann kan skape ytterligere atmosfære.
Byggemateriell kan med fordel presenteres som spennende leketablå. En idé er å finne fram dyrene og plassere dem sammen med alle de grønne og trehvite klossene du har. For å gi tablået en ekstra estetisk dimensjon kan du sette opp projektor med stillbilde eller film for å lage bakgrunnskulisse, som en meditasjonsfilm fra YouTube. Da blir byggingen med klosser samtidig en lek med lys og skygge. Lyden av kvitrende fugler og rennende vann kan skape ytterligere atmosfære.
Tenk å komme til 
barnehagen og oppdage dyrene i lang, lang rekke på vei til et sted. Hvor er de på vei – til tegnebordet for å stå modell, eller til jungelmiljøet som er laget under bordet? Annet type lekemateriell kan også presenteres i lang, lang rekke som pussige karavaner. Det kan for eksempel være en rad av sko på vei inn i en kjempestor pappeske på småbarnsavdelingen, klosser som peker i retning nye prosjekter, eller fruktkasser i rekke som togvogner fra kjøkkenet til avdelingen.
Tenk å komme til barnehagen og oppdage dyrene i lang, lang rekke på vei til et sted. Hvor er de på vei – til tegnebordet for å stå modell, eller til jungelmiljøet som er laget under bordet? Annet type lekemateriell kan også presenteres i lang, lang rekke som pussige karavaner. Det kan for eksempel være en rad av sko på vei inn i en kjempestor pappeske på småbarnsavdelingen, klosser som peker i retning nye prosjekter, eller fruktkasser i rekke som togvogner fra kjøkkenet til avdelingen.