Brenna om skjermdebatten: – Jeg har aldri ment at lærerne har vært bevisstløse
Flere lærere ble provosert da kunnskapsministeren sa at digitaliseringen har vært «litt bevisstløs» i en VG-sak om skjermbruk i skolen. – Det er vi politikere som ikke har vært bevisste nok, sier Tonje Brenna.
Den siste tiden har det vokst frem et opprør mot skjermbruk i skolen. Facebook-gruppen «Opprop for mindre skjermbruk i barneskolen» har fått rundt 20.000 medlemmer, og det har vært frisk debatt om temaet i flere uker.
Mens noen lærere har vært kritiske til oppropet og mener det blir skapt en skrekkversjon av den digitale bruken i skolen, ønsker andre lærere debatten velkommen.
Nylig fikk representanter for oppropet også møte kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).
Men det gikk en kule varmt hos mange lærere, da Brenna i en VG-sak fra dette møtet sa følgende:
– Digitaliseringen som har skjedd rundt ungene våre, den har jo vært ... i mangel på et bedre uttrykk, litt bevisstløs de siste årene, sa Brenna i møtet med representantene for oppropet, ifølge VG.
«Vi er ikke bevisstløse!» tordnet lærer Carl Andreas Myrland i et debattinnlegg på NRK. Også på sosiale medier var det flere lærere som reagerte på ordbruken fordi de mente det antydet at lærerne var bevisstløse i sin bruk av digitale verktøy i skolen.
Da Tonje Brenna denne uka fikk overlevert en rapport om digital læringsanalyse fra et ekspertutvalg, tok hun selv opp at hun hadde behov for å si at bevisstløs-sitatet har blitt misforstått.
– Det jeg ønsket å si var at vi politikere ikke har vært bevisste nok på alle problemstillingene i de årene som har gått med digitaliseringen i skolen. Jeg har aldri ment at lærerne har vært bevisstløse. Aldri, sier Brenna, og fortsetter:
– Poenget mitt er at lærerne er veldig bevisste på disse tingene, mens vi som jobber med beslutninger på andre nivåer, og som er helt avhengige av at lærerne lykkes og får den støtten de trenger, vi har vært litt for bevisstløse, sier Brenna, som nå også har skrevet et debattinnlegg om saken på NRK Ytring.
Der skriver hun at norske politikere for lenge har latt digitaliseringen av skolen skje uten at de egentlig har hatt en gjennomtenkt plan, og at vi vet for lite om hva innføringen av skjerm gjør med barnas konsentrasjon, læring og trivsel. «Det er den planløse innføringen av digitale enheter som har vært bevisstløs, ikke bruken i det enkelte klasserom,» skriver kunnskapsministeren i debattinnlegget.