– Vi fikk ideen fra skolene i kommunen, forteller styrer
Synnøve Eiksund Anfinsen i Hareveien barnehage. Under pandemien
fikk skoleelevene i Nordre Follo en hjerteknapp på nettbrettet sitt. Trykker de på den, får de noen å snakke med.
Annonse
– Vi syntes dette var en fantastisk idé, og vi kvernet litt
på hvordan vi kunne overføre dette til barnehagen. Da endte vi opp med å lage
en fysisk hjerteknapp, sier hun.
En ansatt fant fram heklekrokene, laget små hjerter, fylte
dem med vatt og la seks hjerter i hver sin kurv på storbarnsavdelingene. Saken er først omtalt i Østlandets Blad.
– Alle barn fra tre til seks år har tilgang til hjertene. De
tar dem fram når de er triste, lei seg, sinte eller bare har noe på hjertet.
Da får barnet snakke med en voksen med en gang. Når et barn
kommer med et hjerte, skal det prioriteres.
– Når et barn kommer med et hjerte, betyr det at barna ønsker å snakke med en voksen, og da skal vi sette av tid til dette umiddelbart.
– Hender de at de kommer med et hjerte når de må veldig
tisse?
– Nei, det har ikke skjedd, humrer styreren.
Også de voksne
Etter at hjertene var heklet og lagt i kurver på veggen, brukte
de samlingsstundene på å snakke om hjertene og hvordan de er tenkt brukt. Først
startet de i én avdeling.
– Vi lurte jo på om dette kom til å fungere, og det gikk så
bra at vi har nå iverksatt dette på alle tre storbarnsavdelingene våre. Barna kan selv velge
hvem de vil snakke med; de har jo alle sine favorittvoksne – en de kjenner og
har ekstra tillit til.
Det kommer jevnlig henvendelser fra barna på avdelingene, noe som er et tegn på at hjerteknappene fungerer.
– Nå har vi skapt dette rommet og en mulighet for barn å
kunne snakke om vanskelige ting. Det kan være en gjenglemt leke eller at de
ikke fikk leke med en venn. Slike ting er alvorlig for en 4-åring. Det er også
en mulighet for barn å snakke om enda mer alvorlige ting, som problemer hjemme,
vold eller overgrep, sier hun.
Også voksne kan ta et hjerte.
– Hvis vi voksne ser at et barn sliter, eller vi ser
atferdsendring, kan vi hente et hjerte å spørre om vi skal snakke litt sammen.
Vi hadde også en forelder som sa til barnet sitt ved levering at barnet kanskje
skulle ta en hjerteknapp og snakke med en i barnehagen, så det er blitt godt
mottatt blant foreldregruppen også, sier styreren.
Annonse
Bygge tillit
Hjertene brukes også i den pedagogiske diskusjonen blant de
ansatte.
– Det er viktig for oss å vite hvilke voksne vi er. Hvis man
ikke får et hjerte, hva betyr det? Å bygge tillit til barn er det vi jobber
med, så dette bruker vi også mellom oss ansatte, sier hun.
– Hvorfor er det nødvendig at barna skal hente et hjerte for
å få en prat med en av de voksne?
– De får prate med voksne når de vil, uansett. Men å skape
dette rommet mener vi er viktig. Barn må vite at det er fint å snakke sammen
når de har det vanskelig og tungt inni seg, istedenfor å gå rundt å bære det
inni seg, sier hun.
Anfinsen har fått flere henvendelser fra andre barnehager
som ønsker å ta dette i bruk.
– Det er viktig å skape rommet for å snakke sammen. Å snakke
om psykisk helse starter allerede i barnehagen. Det er utrolig viktig å kunne
sette ord på følelsene sine, sier hun.