–Vi lå på full bemanningsnorm under koronatiden. Det vi hadde drømt om, forteller pedagogisk leder Kari Coventry i Bikkjestykket barnehage i Drammen.
–Vi lå på full bemanningsnorm under koronatiden. Det vi hadde drømt om, forteller pedagogisk leder Kari Coventry i Bikkjestykket barnehage i Drammen.

– Slutt å leite etter feil hos deg og kidsa, når det er systemet som må endres

Barnehagelærer Kari Coventry fikk barnehagen hun hadde drømt om under koronatiden. Nå oppfordrer hun barnehagelærere til å kjempe for bedre bemanning.

Publisert Sist oppdatert

– Vi må våge å fortelle hvordan det står til i barnehagen. Vi kan ikke akseptere å gå tilbake til gammel tralt etter dette. Da er vi feige, sa pedagogisk leder Kari Coventry i Bikkjestykket barnehage i Drammen på en barnehagekonferanse ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Hun har startet egen facebook-gruppe for bedre bemanning i barnehagene i Drammen. Den har allerede 1300 medlemmer.

Les også: Koronakrisen gjorde barnehagen bedre.

Alene med 14 barn

– Vi lå på full bemanningsnorm under koronatiden. Det vi hadde drømt om ble virkelighet. Sju barn per kohort, aldri mer enn 14 barn på to voksne, sier Coventry som var vant til å være alene med 14 barn.

Hun forteller at de plutselig fikk tid til å sitte en dag i blomsterengen og finne ut hva alle blomstene het og hvilke som var giftige. Slik mener hun alle dager bør være.

– Vi har skyhøyt sykefravær og seniorer som ikke orker mer. Slutt å leit etter feil hos deg og kidsa, når det er systemet rundt som må endres, sier Coventry.

Hun mener det er viktigere å få på plass nok bemanning før kompetanse.

Får støtte fra foreldre

– Du får ikke brukt kompetansen din hvis det ikke er nok folk på jobb. Vi ber ikke om at noen skal koke kaffe for oss, men at jeg får tid til å følge et barn på do. Nå har vi grunnbemanning bare tre til fire timer om dagen, og det er ikke sammenhengende, påpeker barnehagelæreren.

Hun får støtte fra en ny foreldreundersøkelse som viser at ni av ti foreldre er opptatt av antallet ansatte per barn i barnehagen.

–Målet med konferansen er å samle og dele erfaringer etter koronatiden som kan være begynnelsen på en diskusjon både i barnehagefeltet og i utdanningen, sier visedekan Kristin Danielsen Wolf ved USN
–Målet med konferansen er å samle og dele erfaringer etter koronatiden som kan være begynnelsen på en diskusjon både i barnehagefeltet og i utdanningen, sier visedekan Kristin Danielsen Wolf ved USN

– Bedre bemanning og mer organisering i mindre grupper anses som de viktigste tiltakene for å heve kvaliteten på barnehagetilbudet, fortalte leder Einar Olav Larsen i Foreldreutvalget for barnehager (FUB) på konferansen.

Mer kompetanse hos de ansatte og flere pedagoger per avdeling er andre tiltak foreldrene mener vil heve kvaliteten.

Bare en av fire foreldre opplever at det alltid er god bemanning i barnehagen, ifølge to FUB-undersøkelser blant 1500 foreldre fra april og oktober i år. Larsen sier styrket bemanning er en av FUBs hjertesaker.

Ønsker debatt

– Målet med konferansen er å samle og dele erfaringer etter koronatiden som kan være begynnelsen på en diskusjon både i barnehagefeltet og i utdanningen, sier visedekan Kristin Danielsen Wolf ved USN.

12 barnehagefolk fortalte om sine erfaringer fra koronatiden på konferansen i Drammen.

Pedagogisk leder Lindi Helene Solberg i I Karljohansveien barnehage i Horten sier mindre barnegrupper førte til at samtlige barn utviklet sin sosiale kompetanse og samarbeidet i lek på en helt annen måte enn tidligere. Barna lekte også mer, forteller hun.
Pedagogisk leder Lindi Helene Solberg i I Karljohansveien barnehage i Horten sier mindre barnegrupper førte til at samtlige barn utviklet sin sosiale kompetanse og samarbeidet i lek på en helt annen måte enn tidligere. Barna lekte også mer, forteller hun.

Flere av de barnehageansatte trakk frem små grupper og full bemanningsnorm hele dagen som gode erfaringer fra koronatiden.

– Mindre barnegrupper førte til at samtlige barn utviklet sin sosiale kompetanse og samarbeidet i lek på en helt annen måte enn vi har sett tidligere. Barna lekte også mer, forteller pedagogisk leder Lindi Helene Solberg i I Karljohansveien barnehage i Horten.

Hun forteller at både barn med spesialpedagogisk hjelp og barn som ofte havnet i konflikter tidligere, nå fikk ro til å knytte relasjoner. De ansatte så også disse barna i et nytt lys.

– Vi voksne følte vi mestret jobben vår på en helt annen måte, fordi vi så barna mer fordi vi var tettere på, sier Solberg.

– Mindre grupper gjorde det mulig å være sensitiv voksen hele dagen og se hva som var årsaken til at ting skjedde og legge til rette for barna utvikling, sier daglig leder Marius Larsen i Mølleplassen Kanvas-barnehage i Oslo.

Daglig leder Marius Larsen i Mølleplassen Kanvas-barnehage i Oslo forteller at mindre grupper i koronaperiode gjorde det mulig å være sensitiv voksen hele dagen og se hva som var årsaken til at ting skjedde.
Daglig leder Marius Larsen i Mølleplassen Kanvas-barnehage i Oslo forteller at mindre grupper i koronaperiode gjorde det mulig å være sensitiv voksen hele dagen og se hva som var årsaken til at ting skjedde.