Dette er de fem finalistene til Bokslukerprisen
Over 120.000 unge lesere har stemt fram de fem finalistene til årets Bokslukerpris.
Det er elever på mellomtrinnet, 5. til 7. klasse, som i løpet av høsten har lest utdrag fra 10 norske bøker for aldersgruppen 10–12 år.
Etterpå har de stemt fram fem såkalte superfinalister, i spennet fra tekstbøker til illustrerte bøker og tegneserier.
- «Jakop på vippepunktet», illustrert av Tonje-Mari Clausen
- «Gutta krutt og gledesdreperen» av Alexander Istad, illustrert av Espen Meling Sele
- «Ulv ulv» av Elin Viktoria Unstad
- «Villdyr» av Håkon Marcus
- «Max Manus» av Andreas K. Iversen.
Nå skal juryklasser fra ni skoler rundt i landet lese bøkene og stemme fram en vinnerbok, før Bokslukerprisen deles ut 23. april i forbindelse med Verdens Bokdag.
– Årets tekster har tydelig skapt leseglede og mange gode opplevelser rundt omkring i landet, sier prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen! les, Christian Goveia Jacobsen.
Her er juryklassene fra:
7. trinn, Klevstrand skole, Telemark, 7A, Skarpengland skole, Agder, 6B, Vestli skole, Oslo, 6. klasse, Valle skole, Agder, 5A, Nylund skole, Rogaland, 6. trinn, Sagvåg skole, Vestland, 6. trinn, Midtbygda og Harpefoss skule, Innlandet, 5A, Selnes skole, Troms, 7.4, Elvetangen skole, Akershus
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.