Jeg streiker for hjertebarna

Debatt: Jeg streiker fordi er det noe disse barna trenger så er det utdannede pedagoger.

Publisert

I dag har jeg tenkt mye på de sårbare barna. De barna vi lærere har visst om, passet på og vernet om så langt tilbake jeg kan huske. De barna som trenger handa vår, tiden vår, tilgjengeligheten vår, omsorgen vår, blikket vårt, ekstra klærne våre, en ekstra matbit, ekstra hjelp til å lage lekeavtale, ekstra, ekstra, ekstra.. Dette er hjertebarna våre, hjertebarna til alle mine kollegaer – hjertebarna til alle varme pedagoghjerter i dette landet.

De sårbare barna var våre hjertebarn først. Uten at vi skulle score noen poeng på at de fantes. Vi vet hvordan vi skal være en god pedagog for elevene våre. Da Norge stengte ned, ble de sårbare barna oppdaget av resten av samfunnet. Plutselig ble det en konkurranse om å bry seg om dem! Og fokuset ble stort, og mange mente mye. Og som lærer burde jeg jo kanskje møte uerfarenhetens iver med tålmodighet og stillasbygging. Men nei, beklager! Det finnes ufattelige mange, som mener så mye, og så altfor mye av dette er selvfølgeligheter for oss pedagoger som faktisk kjenner disse barna. Raddisen i meg blir fire år med bakglatte ski, der jeg roper med utestemme; «gammalt nytt», «dette vet vi» «buuu».

Les også: Barneombud krever svar om sårbare barn under lærerstreiken

Ja, hva nå? Det skal jeg fortelle deg. Jeg streiker for hjertebarna! Jeg streiker fordi er det noe disse barna trenger så er det utdannede pedagoger. Jeg ble lærer for å gjøre en forskjell for neste generasjon, kanskje spesielt for hjertebarna.

Og du, vet du hva? Vi lærere jobber for å styrke, støtte, motivere, vi heier, vi setter grenser – for vi motiveres av fremgang og utvikling. Det er ikke slik at selv om du fikk gode karakterer i matematikk, blir en god matematikklærer. Det hjelper lite at du spiller fotball i eliteserien, du blir ikke kroppsøvingslærer av den grunn. Ei heller blir du en dyktig kunst- og håndverkslærer fordi du er aktiv på Pinterest. Og selv om du har norsk som morsmål, så vil du fort snuble når du skal undervise i norsk. Også var det alt det andre da – som nettopp er det hjertebarna trenger at du er god til. De tingene som du lærer under lærerutdanningen.

Les også: Etter 30 år i skolen sier Geir (53) takk for seg: – Et merkbart lønnstillegg kunne fått meg til å bli

Nå er bekymringen der igjen – lærerne streiker og hva nå med hjertebarna?

Eksperter roper opp om de samme selvfølgelighetene, at disse barna trenger ditt og datt. Selvfølgelig gjør de det! Vi er pedagoger, vi vet! Grunnen til at vi vet er at vi er lærerutdannet og arbeider i et profesjonsfellesskap med andre pedagoger. Vi lærere deler og styrker hverandre, for å gjøre hverdagen til alle våre elever best mulig. Våre hjertebarn blir forsøkt brukt som et våpen MOT oss fordi vi er i streik. Våre hjertebarn! Å nei du! Vi er kanskje snille, blide, glade, lekne, koselige og løsningsorienterte; men dumme er vi IKKE. Vi pedagoger er høyt utdannede med et drøss av studiepoeng. Vi vet hva som trengs, og det er lærerutdannede kollegaer.

Vi streiker for at alle barn skal få en lærerutdannet lærer, de fortjener de. De sårbare barna trenger det. Hjertebarna våre har alltid vært der, og de kommer alltid til å være der. Gi dem det de trenger – en lærer med lærerutdanning som har råd til å fortsette å jobbe som lærer.

Powered by Labrador CMS