Her har de egne elevmeklere for å løse opp i konflikter
Ved Bjørnholt videregående skole satser de offensivt på miljø og samhold. Mehek, Weronika og Arya er tre av tjue elevmeklere som hjelper til.
– Vi er en miniversjon av miljøarbeiderne og blir brukt ved behov for å sørge for at det er sosialt og trygt her på skolen, sier Mehek Afsha Chaudhry (17).
Hun holder rundt venninne – og kollegaene, Weronika Maria Caston (17) og Arya Modgil (17). De tre er såkalte elevmeklere ved Bjørnholt videregående skole i Oslo. Til sammen er de tjue stykker. De samarbeider med elevtjenesten og elevrådet og trår til som meklere hvis det oppstår konflikter på skolen.
Nettkrangling er de vanskeligste sakene, mener jentene.
– Det starter gjerne utenfor skolen og blir tatt med inn her, og både gutter og jenter kan være like ille. Vi må høre på begge sider, og så ta begge parter inn til en prat. Blir det for vanskelig, må vi avgjøre om det trengs voksne, og dreier det seg om vold, må alltid miljøarbeiderne kobles på, sier Mehek.
– Hva er det vanskeligste?
– Å komme i mål. Det kan ta en evighet å løse opp i kranglene. Mye bygger på misforståelser, og rundt er det andre elever som hausser opp situasjonen, forteller de tre.
Ingen ventelister
Bjørnholt videregående skole ligger sør i Oslo. Googler du skolen dukker det opp treff på ord som vold og trusler. Dette har også vært en del av hverdagen. Den aller første dagen dette skoleåret ble det varslet om at en elev var kuttet i beinet og det ble full politiutrykning. Og for å sette det litt i perspektiv: Da skolen åpnet var det rundt 1 000 elever, nå er dette halvert.
Det er ikke noe snakk om hvor høyt karaktersnitt du må ha for å komme inn på Bjørnholt vgs. Det er rundt 550 elever på skolen, og alle som søker kommer inn. Mange bor i nabolaget her sør i Oslo, men en del unge som ikke kommer inn ved andre skoler i byen, blir også plassert her.
Til gjengjeld kommer de til en skole hvor det satses knallhardt på å ta vare på mangfoldet. Elevtjenesten ved skolen består av 18 fagpersoner. Miljøarbeideren Sajid Malik Hussain, som vanligvis bare bruker to av navnene, er en av dem.
Han har ansvar for elevaktivitetene som skjer utenom undervisningstiden. Nå skynder han seg for å låse opp gamingrommet til storefri. I idrettshallen rigges det til volleyballturnering, og du kan høre klikkene fra bordtennisballene.
På Bjørnholt videregående skole er det ekstra viktig at elevene trives.
Bygdeskole
– Vi er på mange måter en bygdeskole. Jeg kjenner foreldre, søsken, fettere og kusiner, sier May-Brit Lomsø, som er koordinator for miljøarbeiderne.
Hun har snart 20 års erfaring fra skolen og legger ikke skjul på at det er mange unge som sliter.
– Jeg skulle bare være på skolen i et år, men ble spurt om å være med i et nytt miljøteam.
Skolen har tre ord som skal lede dem i riktig retning. Det er fellesskap, likeverd og mestring, og her har elevtjenesten en viktig oppgave. Den ledes av Gro Bergan. Hun har vært på skolen siden 2009 og var tidligere rådgiver.
– Elevene skal få en meningsfylt hverdag, så de trives og utvikler seg. Det er viktig at de unge lærer å kjenne seg selv og forstår egne valg og tanker, sier Gro Bergan.
Samarbeid et viktig stikkord.
Under elevtjenesten finner vi blant andre rådgivere, miljøarbeidere, elevmeklere, NAV-veileder, helsearbeidere og mangfoldsarbeidere. Alle er samlet rundt «Rådhusplassen». Dette er et uformelt fellesområde, der det bare er å slå seg ned for dem som har lyst, og den egner seg godt for en uformell prat.
Et trygt forbilde
Det er storefri og elevene kommer ruslende fra klasserommene. Sajid Malik skynder seg for å låse opp gamingrommet. Det har faste åpningstider, så de unge ikke skal bli fristet til å stikke seg bort her når det er undervisning. Snart sitter det gutter ved alle skjermene, som spiller og småprater. De er også vant til at Sajid Malik er med.
– De unge synes det er kult at jeg kan spille og chille i arbeidstiden, men de ser ikke det jeg gjør bak lukkede dører, sier miljøarbeideren.
Han legger gjerne inn en anbefaling om å bli barne- og ungdomsarbeider, for der finnes det mange muligheter. Selv har han vært i jobben siden 2006, og har tatt fagbrev.
– Elevene vi har her er snille, men du ser når noen trenger litt mer oppfølging eller en ekstra pause. Da må vi finne ut bakgrunnen for dette, og det er mange uformelle samtaler. Rådgiveren blir også koblet inn tidlig, sier Sajid Malik, som er født i Tønsberg og har foreldre fra Pakistan.
"Hvor er mine brødre"
Nå er miljøarbeideren involvert i prosjektet «Hvor er mine brødre» i regi av Oslo Met, som har en avdeling på Holmlia, der han følger opp Bjørnholt-elevene som deltar. Målet er å rekruttere menn med flerkulturell bakgrunn til å velge yrker som barnehagelærere, lærere og barnevernspedagoger.
– Jeg har jobbet på Bjørnholt så lenge, og ser at innsatsen vår gjør en positiv forskjell.
Neste stopp for miljøarbeideren er på tribunen til idrettshallen, som henger sammen med skolen. Her rigges det til volleyballturnering i storefri, og flere elever har stilt seg opp for å heie på sine. Fleipen sitter løst og Sajid Malik glir raskt inn blant de unge.
Nulltoleranse
De voksne på skolen er tett på de unge.
– Vi har nulltoleranse for vold, hærverk og rus, sier Gro Bergan.
De ansatte har lært av alle situasjonene, derfor er det ingen som kommer til skolen for å gjøre opp etter helgens krangel. Skulle det dukke opp uvedkommende, blir de raskt oppdaget.
– Vi har gode rutiner for å håndtere konflikter. De unge kan si fra til oss, og vi finner ut av det sammen, sier Sajid Malik.
Mekling der det skrives en kontrakt er en løsning. Stikkordet er trygg læring, og dermed blir de fleste sakene løst.
Mange av problemene oppstår i den digitale verden der noen sprer falske rykter og andre hausser dem opp. For å hindre konflikter har miljøarbeiderne også tett kontakt med lærerne.
Saijd Malik kan være direkte.
– Det hender jeg setter ned foten og hever stemmen. Da kan en elev få høre at når han er en minoritet som arbeidsgiverne sliter med å si navnet på, må han sørge for å ha et vitnemål med god orden og gode karakterer.
– Samtidig må vi ha tro på elevene, og se hele karakteren, legger Gro Bergan til.
I oppholdsrommet ved bordtennisbordene sitter tre jenter og småsnakker i storefri. Når de ser at det er en journalist på besøk, vil de gjerne skyte inn:
– Vi har gått på en annen skole tidligere. Her på Bjørnholt er det så bra miljø at vi vil aldri bytte, understreker trioen, som synes det er urettferdig at skolen har dårlig rykte.
Aktiviteter på fritiden
Sajid Malik og de tre andre miljøarbeiderne er i gang med å planlegge en futsal-cup på skolen, og han og kollegene har også gått i spissen for mange andre prosjekt på fritiden. De setter stor pris på at elevene også vil være med under planleggingen av aktivitetene.
På Bjørnholt vgs. er det åpne dører i høst- og vinterferien, og det er også mulig å komme innom på begynnelsen av sommerferien.
– Når vi har aktiviteter, så får ikke de unge så mye dødtid. Da ser vi at det også blir stillere i nabolaget her, sier Sajid Malik.
For å ta seg av så mange unge, kreves det ressurser, men miljøarbeideren synes det er synd at det blir færre offentlige prosjektmidler for hvert år.
Mange unge jobber frivillig under aktivitetene.
– De er sosialt aktive, viser engasjement og kan også være med og mekle under konflikter. På denne måten får vi se deres sterke side, og vi kan belønne det med å gi dem en god referanse de kan ta med seg videre, sier Sajid Malik.
Han oppfordrer alle skoler til å følge med på trendene, for de endrer seg raskt. Det kan være alt fra å ha med fyrverkeri på skolen til å ta selfie når de utløser brannalarmen.
– Slikt tar vi tak i raskt.