SPALTISTER Hazar og Sondre
Bli med meg ut!
Er du en av dem som tenker at barn i dag har et så nært forhold til å leke i naturen at dem ikke trenger deg?
Vel, ifølge forskning har barn distansert seg til den grad fra naturen at barnehagen kanskje er den eneste arenaen for mange barn å oppleve den i. Det er kjent at naturen er en variert og naturlig lekeplass som inspirerer, engasjerer og inviterer barn i sin utvikling både motorisk, språklig og relasjonelt. Dog, er ikke dette noe som faller på plass helt av seg selv. I en søken etter å gi barna muligheten til å ta del i, dra nytte av og bevare den fantastiske lekeplassen, stilles det krav til barnehagepersonalets holdninger.
Personalets holdninger er avgjørende
Ja, det er nettopp holdninger som er avgjørende for hvilken rolle personalet spiller i møte med naturen sammen med barn. Hver og én av oss har en ryggsekk med erfaringer fra vår barndom og oppvekst, som preger oss som voksne, både på godt og vondt. Kanskje var din familie ofte på hytta på fjellet, eller muligens tilbrakte dere fritiden i nærmiljøet? Disse erfaringene er våre grunnmurer, dog ikke hele reisverket. Gjennom en god dose kunnskap, fylt med opplevelser og et dryss av kreativitet kan vi se en verden gjennom nye briller og la oss rive med inn i barnas nysgjerrige og undrende opplevelse.
Basert på våre erfaringer er det uheldigvis slik at det er fåtallet personal som benytter denne arenaen i arbeid med barn. Ofte brukes været, bemanning og bekledning som et argument for å la være. Samtidig har vi opplevd at ikke disse hindringene ikke er aktuelle på dager der himmelen er blå og gradestokken viser tilfredsstillende tall, for de voksne.
Vi har undret oss over hva som gjør dette vanskelig, eller hvorfor det er en stor utfordring for mange voksne å komme seg ut. Vi har reflektert rundt dette med de ansatte og kommet frem til det vi nevnte innledningsvis, nemlig de voksnes holdninger til det å være ute!
Våre holdninger er faktorene som enten beriker eller begrenser barns opplevelser. For øvrig er det ikke slik at en hvermann er en Lars Monsen. Dette er ikke en forventning, men ved å ta en reise inn i seg selv kan man oppdage hvilke ressurser man sitter inne som kan spille en selv god.
Tre roller for motivasjon
Vi vil løfte frem tre forskjellige roller vi tenker kan være med å motivere:
Den lekende, som aktivt setter i gang og deltar i lek med barn og videre gir barna impulser og ideer til å utvikle leken.
Den kunnskapsrike, som kan inspirere og gjennom undring med barna, videreføre kunnskapen.
Den kreative som tenker «utenfor boksen» ved å benytte naturmaterialer til gjennomføring av estetiske aktiviteter i naturen. Avslutningsvis vil vi vise til et sitat av Per Olav Tiller, og oppfordre våre lesere til å erkjenne og tilegne seg; «Vi er ikke bare førti eller tretti eller seksti år her vi står og går, vi er alle både ettåringer, treåringer og alle våre aldre, her og nå. Barndommen er derfor alltid en del av vårt liv til enhver tid. Den er på et vis selve «naturen» vår, liv vi har med oss, ikke noe vi er ferdig med, har lagt bak oss, har brukt opp».
Våre spaltister
Elise Farstad Djupedal
Elise Farstad Djupedal jobber som skoleforsker på NTNU. Hun disputerte nylig med avhandlingen Grunnskolen som kunnskapspolitikk. Hun formidler forskninga si for å bidra til en mer opplyst offentlig samtale om skole og utdanning og bruker ofte egne forskningsfunn til å utfordre dagens skolepolitikk.
Ingrid Kristine Aspli
er barnepsykolog. Hun brenner for barndommens egenverdi, hvordan vi kan lage helsefremmende hverdager for barn, lek som helende kraft, både for voksne og barn.
Odin Nøsen
holder til i Stavanger, og jobber som rådgiver for skole i Randaberg kommune. Tidligere har han vært lærer i ungdomsskolen og undervisningsinspektør. Han er opptatt av at vi jobber med fag og teknologi i skolen og har et hjerte for opplevelsen som didaktisk grep.
Olav Schewe
har en doktorgrad innen læringsstrategier ved Universitetet i Oxford. Han er også forfatter av bøkene Superhjernen og Superstudent, som begge er oversatt til over 20 språk.
Ola Buxrud
er familiemann, ved-entusiast og lektor i videregående skole i Oslo. På Utdanningsnytt skriver han primært om videregående opplæring.
Anita Holm Cirotzki
er barnehagelærer, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder i kontaktforum for barnehage. Hun er også fast spaltist i Første Steg.
Ingeborg Lovise Tyse
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Henvisninger:
Forskning.no
Gisle Grimeland: Med åpne sanser
Henvisning: Forskning.no
Gisle Grimeland, med åpne sanser