I Odderøya barnehage bruker de mer tid på foreldrene – for å bli bedre kjent med barna
En åpen dialog med foreldre gjør det lettere å forstå barna. De blir også tryggere. Det har Odderøya kulturbarnehage erfart.
Hvordan få til en god og åpen dialog mellom foreldre og ansatte i hverdagen? Det har Odderøya kulturbarnehage i Kristiansand jobbet mye med.
– En god og åpen dialog er så viktig for at vi ansatte skal lære barnet å kjenne. Det skaper også en trygghet mellom foresatte og ansatte, som igjen smitter over på barnet. Om barnets omsorgspersoner er komfortable i situasjonen, slapper barna også mye bedre av, sier pedagogisk leder Anne Mette Jacob (30) i Odderøya kulturbarnehage.
– Ingen kjenner barnet så godt som de foresatte, så de er en ressurs som vi i barnehagen har stort utbytte av, fortsetter Jacob.
LES OGSÅ: Foreldrenes utdanning avgjør hva de mener barna skal lære i barnehagen
Lettere å forstå barnet
Anne Mette Jacob sier hverdagssamtalene med foreldrene er viktig.
– Å kunne snakke om hendelser som har skjedd hjemme, eller å forstå barnets følelser er avgjørende for å møte barnet på en god måte. Om vi vet at et barn ikke har sovet så godt, er det mye enklere å forstå hvorfor barnet ikke kommer så lett inn i leken, eller ikke har en god dag, sier barnehagelæreren. Hun sier det er spesielt viktig når de skal hjelpe barnet med å sette følelser i system og kunne forklare dem for eksempel: «Jeg ser at du er trøtt, mamma fortalte meg at du våknet kjempetidlig i dag».
– Både små og store hendelser hjemme har ofte stor betydning for små barn, så det er gull verdt for oss som jobber i barnehagen å være informert, sier Jacob.
Må være tilgjengelige
Jacob påpeker at det er viktig at de ansatte også skaper en kultur der foreldre tør å spørre.
– Alle er interessert i å høre om hvordan dagen har vært, men ikke alle synes det er like lett å ta kontakt, sier Jacob. Derfor mener hun de ansatte må være oppmerksomme, oppsøkende og imøtekommende og tilrettelegge for samtaler med alle.
– Vi må vise at vi er tilgjengelige, og selv være den som tar kontakt der det trengs, sier Jacob. De ansatte lærer raskt hvilke foreldre som er ekstroverte, og hvem som kanskje går litt stille i dørene.
– For å bygge tillit er det viktig å bli kjent, og heldigvis har vi en felles interesse: nemlig barnets trivsel, sier Jacob. Å trygge foreldrene er viktig, påpeker barnehagelæreren. Om overgangen var vanskelig på morgenen, kan det bety mye for foreldrene å motta en sms eller et bilde av barnet i lek som viser at det går bra.
– Foreldrene må også få vite hva barnet har opplevd, hvem det har lekt med, om aktiviteter og dagsform ved henting. Om det har skjedd noe vi vil ta på tomannshånd, ringer vi gjerne i stedet, sier Jacob.
LES OGSÅ: Foreldrene følte seg mer sett og hørt under koronapandemien
Gir trygghet
Justine Eikås (33) har sønnen Mio Johannes (4) i Odderøya kulturbarnehage. For henne betyr den daglige samtalen med de ansatte at hun vet de har et felles utgangspunkt i møtet med barnet.
– De ansatte får vite om søvnen har vært dårlig, eller om morgenen ikke har gått på skinner, og kan justere seg i møtet med sønnen min ut fra det. Det samme gjelder for meg: Om jeg vet han har vært trøtt i barnehagen, eller om det har skjedd noe som han kanskje går og tenker på, er det lettere for meg som mamma å «tune meg inn» på ham hjemme på ettermiddagen, sier Eikås.
Hun sier det er godt å kunne drøfte bekymringer eller utfordringer i hverdagen med noen som har både faglig innsikt og et objektivt blikk og kjenner barnet godt. Det hjelper henne i foreldrerollen og gjør sønnen trygg på at både foreldrene og de barnehageansatte har samme ønske om at han skal ha de bra.
LES OGSÅ: Mer kunnskap gjør barnehageansatte flinkere til å avdekke vold og overgrep .
Ikke lett å få svar
– Jeg føler at Mio Johannes lever et «hemmelig» liv i barnehagen, et liv jeg ikke kjenner til eller er en del av. Det er ikke alltid like lett å få svar på hva han gjør, og hvordan han har det, ved å spørre ham direkte. Derfor er hverdagssamtalen med på å gjøre avstanden mellom livene våre kortere, og den hjelper meg til å bli enda bedre kjent med sønnen min, sier Eikås.
– Et godt samarbeid mellom de ansatte i barnehagen og foreldrene er en av de viktigste forutsetningene for god kvalitet i barnehagen. Vi vet at der det samarbeides godt, trives barna bedre, sier leder Einar Olav Larsen i Foreldreutvalget for barnehager (FUB).