Benjamin S. Johansen i Tandstad barnehage storkoser seg med laksegryte til lunsj. Langt fra alle barnehager kan servere varm mat til barna. Foto: Gyri Aure
Benjamin S. Johansen i Tandstad barnehage storkoser seg med laksegryte til lunsj. Langt fra alle barnehager kan servere varm mat til barna. Foto: Gyri Aure

– Barnehagebarn trenger ikke gourmetmat

Noen barnehager serverer kongekrabbe, mens andre ber barna ta med brødskiver hjemmefra. Tilbudene varierer mye. Men ingen grunn til panikk. – Det er viktigere med grønnsaker enn gourmetmat, sier matprofessor.

Barnehager med egen kokk som serverer mat i restaurantklassen, står i stor kontrast til brødskivene med leverpostei som mange barn får.

Denne artikkelen er også publisert i Første steg nr. 4/2016

 

 

Men professor Lene Frost Andersen ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, mener både foreldre og barnehageansatte kan ta det hele med stor ro.

 

– Virkeligheten ved de fleste barnehagene, er at brødmåltidet står svært sterkt. Ut fra et folkehelseperspektiv er det dessuten langt viktigere å satse på grønnsaker til de små, enn på gourmetmat. Om barnehagene kjøper inn grønnsaker, potetskreller, en god kniv og noen skjærefjøler, er mye gjort. Det skal ikke den store investeringen, eller arbeidet til for å gjøre en viktig forbedring av barnas kosthold, sier Frost Andersen.

 

«Å lære barna å kjenne til og like grønnsaker tidlig, vil gi en enorm helsegevinst på sikt»
- Lene Frost Andersen, forsker

 

– Kutt helmelka

Professoren var med på å kartlegge mat- og drikketilbudet i private og offentlige barnehager både i 2005 og 2011, som er de siste undersøkelsene på området. 1375 styrere og 1100 pedagogiske ledere deltok i kartleggingen.

Undersøkelser viser at mange barnehager er veldig flinke, og barnehagene forbedret seg på flere punkter. Flere gikk over til grovere brød, sunnere pålegg og brukte mindre helmelk.

– Siden den gang har sikkert barnehagene blitt enda bedre. Men det finnes forbedringspotensialer, mener professoren. Barnehagene bør bytte ut helmelk med lett- eller skummet melk. En del barnehager har også kuttet mye ned på sukkeret, men det er mange barn som for ofte får sjokoladekake og gelé ved feiringer.

– Kan ikke barna få kose seg litt med kake da, når noen har bursdag?

– Jo, men ikke for ofte. Vi kan lære barna at det er mulig å kose seg med sunne alternativ, eller at vi ikke alltid trenger mat for å feire, sier Frost Andersen.

 

Enorm helsegevinst

Professoren forteller at barnehagene stadig har blitt flinkere til å servere barna frukt.

– Det er veldig bra. Barnehagene har også blitt flinkere med grønnsaker, men det er likevel her det største forbedringspotensialet ligger, sier matforskeren.

– Mat er en ekstremt viktig basisfunksjon i livet. Derfor må barna tidlig få gode matvaner. Barnehagene er en unik arena for slik læring, og kan være med å jevne ut sosiale forskjeller. Å lære barna å kjenne til og like grønnsaker tidlig, vil gi en enorm helsegevinst på sikt. Dette viser at barnehagene, som skolene, er en svært viktig folkehelsearena. Mat bør derfor inngå som en del av den pedagogiske plattformen, mener Frost Andersen.

– Maten er viktig for daglig energi, overskudd og helse, men mat er også farger, form, matematikk, smak, lukt, kultur, historie og samvær, sier professoren. Hun er i gang med en ny studie om nettopp grønnsaker i barnehagene.

– Jeg tenker ikke at gourmetmat skal inn i barnehagene. Men jeg mener at barnehagene kan prøve å fremsnakke sunn mat og grønnsaker, og selv tilby dette så langt som mulig, sier Frost Andersen.