Ask K. Brochmann (t.v) og Veronica Klara R. Navelsaker forbereder laksen på en tur i gryta, før den skal mette hele barnehagen deres.  Foto: Gyri Aure
Ask K. Brochmann (t.v) og Veronica Klara R. Navelsaker forbereder laksen på en tur i gryta, før den skal mette hele barnehagen deres. Foto: Gyri Aure

– Det er god læring å få prøve seg som kokk i barnehagen

Å lage mat med barna er god læring, mener styreren i Tandstad barnehage. Der bytter de ansatte på å lage varm mat sammen med barna.

 

Denne artikkelen er også publisert i Første steg nr.4/2016

– Se, så fine gulrøttene ble!

De står på rekke og rad langs vasken og skreller grønnsaker, fem- og seksåringene. På enden av rekka står en voksen og passer på, gir små tips og hjelper til.

– Vi lager varm lunsj en gang i uka, der personalet bytter på å ha ansvaret for innkjøp og tilbereding av måltidet. Barna blir alltid utfordret til å være med på matlagingen, sier styrer Randi Ludviksen Hole. Det er ikke vanskelig å se at de største i barnehagen er bevandret på kjøkkenet. De studerer blomkålen nøye, før den kuttes opp sammen med gulrøttene.

– Tre til fire barn i slengen får delta i matlagingen, og det er rett og slett morsomt og koselig å ha denne aktiviteten sammen, sier pedagogisk leder Berit Naustdal.

 Barna lærer om hygiene, matvarer og matlaging. De får prøve en skarp kniv, samarbeide og ser i hvilken rekkefølge ting gjøres på et kjøkken.

– Vi teller, snakker om mengder og om maten. Her ligger det læring på mange plan, og ordningen fungerer godt, sier Naustdal.

 

 

Ikke penger

Ved Tandstad barnehage har alle med egen frokost, mens lunsjen serveres av barnehagen. Den dagen det ikke er varm mat, setter personalet frem smørelunsj. Barna bytter da på å være ordensvakt, og hjelper til med forberedelsene. Under lunsjen får alle på storbarnsavdelingen selve velge pålegg og smøre på brødskivene.

– Også her ser vi at de lærer mye. I tillegg vet vi hva de får i seg, og vi kan bidra til gode matvaner gjennom sunne alternativer. Men det har ikke vært nødvendig å ta vekk tilbudet om prim, brunost og yoghurt, fordi barna som regel velger variert og sunt, sier styreren.

Barnehagen er kommunal, og ligger i Sykkylven kommune.

– Vi er svært fornøyde med matordningen vi har, fordi vi opplever det som positivt å lage mat sammen med barna. Ideelt sett hadde det vært fint om vi kunne ha en egen kjøkkenassistent, men bare hvis barna fremdeles hadde fått bidra og deltatt. Men vi har ikke økonomi til dette, uansett hvordan vi organiserer det, sier styreren.

 

 

Viktig tid sammen

I dag er det laksegryte som står på menyen. Fisken skal også kuttes opp i passende stykker, og ivrige hender håndterer filetene. Naustdal forteller barna om fisken, passer på at knivene brukes rett og svarer på spørsmål. Hun trives med kjøkkentjenesten.

– Dette er en fin anledning til å være tett på noen få av barna. Vi har det koselig sammen, snakker og løser en felles oppgave.

Naustdal synes ikke det er vanskelig å organisere hverdagen, slik at en voksen kan lage mat.

– Vi løser det ved å for eksempel ha en samling mens maten lages. Og noen barn er med på kjøkkenet. For oss er det viktig å utfordre barna, og la dem slippe til. Det skaper læring og trivsel, og det synes jeg vi lykkes med, sier Naustdal.