Kunnskapsministeren vil flytte eksamen på videregående
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) ønsker å flytte skriftlige eksamener på videregående til før 17. mai.
Nordtun forteller til Nettavisen at målet er at flyttingen kan skje innen våren 2026.
Regjeringen har allerede sagt at de vil flytte russefeiringen til etter eksamen fra 2026. Dermed vil den i så fall kunne starte 17. mai dersom endringene blir gjennomført.
– Mitt inntrykk er at det kan være mulig å få til på en måte som gjør at elevene fortsatt lærer det de skal, og kanskje til og med får bedre sammenheng i læringen, sier Nordtun til Nettavisen.
Hun forteller at hun har hatt flere samtaler med Utdanningsdirektoratet og embetsverket i departementet om saken.
– Det er viktig for meg å understreke at det er mange hensyn og ulike interesser som må ivaretas for at vi skal få dette til. Eksamensavviklingen i Norge er svært kompleks, men jeg opplever at alle aktører er løsningsorienterte i de samtaler jeg har hatt hittil, sier Nordtun i en kommentar til NTB.
Med dagens regelverk trekkes elevene i videregående skole til skriftlig eksamen den 15. mai.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.