Yoga brukes som en lek der barna får oppleve hva kroppen kan få til. Både barnehageassistent og yogalærer Aleksandra Ostrowska og barna viser etter tur stillinger som de andre skal forsøke å herme etter.
Yoga brukes som en lek der barna får oppleve hva kroppen kan få til. Både barnehageassistent og yogalærer Aleksandra Ostrowska og barna viser etter tur stillinger som de andre skal forsøke å herme etter.

Yoga i barnehagen bidrar til at barna blir mer konsentrerte og mindre slitne

Barna leker også bedre sammen.

Publisert Sist oppdatert

Det erfarer yogalærer og barnehageassistent Aleksandra Ostrowska i Espira Grefsen stasjon barnehage i Oslo. Der får barna yoga og massasje og har faste hvilestunder.

– Jeg opplever at yogastunden får barna til å slappe godt av, gir dem økt konsentrasjon og fører til et bedre samspill i barnegruppen, sier Aleksandra. Målet er å gi barna en mer balansert hverdag.

– I de siste årene har det blitt større tempo og hektiske hverdager. Disse rolige stundene gir barna en fin mulighet til å slappe av i en stresset hverdag og finne indre fokus, forteller fagpedagog Charlotte Langaas.

Les også: Hvem imponerer barnehagelæreren egentlig med fulle månedsplaner?

Finner en indre ro

– Flere foreldre forteller at de opplever barna som mindre slitne ved henting etter at vi begynte med yoga, forteller fag- pedagog Charlotte Langaas. Foto:
– Flere foreldre forteller at de opplever barna som mindre slitne ved henting etter at vi begynte med yoga, forteller fag- pedagog Charlotte Langaas. Foto:

– Noen barn begynner tidlig med fritidsaktiviteter etter barnehagen, eller har mye som skjer i helgene. Det gir lite tid for barna å finne ro i seg selv i løpet av dagen. Barnehagen er derfor en god arena for å utgjøre en forskjell for barnas stressnivå, og vi kan gi dem erfaringer i selvregulering når det gjelder å finne roen og stresse ned, påpeker Charlotte. I personalgruppen har de skapt en bevissthet om hvorfor de tilbyr barna yoga, massasje og hvilestund. Barna skal få bruke energi i aktiviteter og samspill i løpet av barnehagedagen. Men de skal også få samle energi ved å få ro innvendig.

Barnehageassistent Aleksandra Ostrowska er utdannet yogalærer og mindfulnessinstruktør og synes det er fint å kunne lære barna yoga. Foto:
Barnehageassistent Aleksandra Ostrowska er utdannet yogalærer og mindfulnessinstruktør og synes det er fint å kunne lære barna yoga. Foto:

– De siste månedene har vi jobbet enda mer strukturert enn tidligere med å ha yoga og massasje på timeplanen. Alle avdelingene har satt seg mål som skal gjennomføres. Vi opplever at mange barn ser frem til og etterspør yogastundene. Også foreldrene gir positive tilbakemeldinger, og flere har fortalt at de opplever barna som mindre slitne ved henting, forteller Charlotte.

Les også: Det ble lettere å se hvert enkelt barn i koronabarnehagen

Leker hunder og slanger

I en sirkel på gulvet sitter en gjeng ivrige fem- og seksåringer på hver sin yogamatte. Blikket er vendt mot barnehageassistent Aleksandra. Hun er utdannet yogalærer og mindfulness-instruktør, og for henne føles det fint å kunne bidra med egen kunnskap.

I Espira Grefsen stasjon barnehage lærer Alfred Wærholm Johansen yoga gjennom lek og øvelser han selv kan tilpasse sin egen kropp.
I Espira Grefsen stasjon barnehage lærer Alfred Wærholm Johansen yoga gjennom lek og øvelser han selv kan tilpasse sin egen kropp.

– Jeg bruker yoga med barna som en lek og oppmerksomhetstrening hvor vi fokuserer på kroppen vår. Både barna og jeg viser etter tur stillinger som de andre skal forsøke å herme etter, sier Aleksandra. For at det ikke skal bli for mange barn, deler de barnegruppen i to med 12 barn i hver økt. Yogastunden starter gjerne med pusteøvelser hvor barna skal late som om de blåser opp en ballong eller lukter på noe godt. Deretter følger en mer dynamisk seanse hvor de gjør morsomme yogastillinger, som å være hunder, katter, slanger eller frosker. Aleksandra har laget kort som viser ulike stillinger og øvelser, ellers er det fritt frem for å bruke fantasien.

Mot slutten av økten har de en avslappende øvelse, der barna sitter i en ring og masserer hverandre på ryggen med massasjeballer.

– Det er nydelig å se på den kontakten de da får med hverandre, sier Aleksandra.

Les også: Herdis Paldottir: – Blir barn altfor mye avvist i barndommen, slutter de å elske seg selv

Opplever mestring

– Det er viktig at den voksne ikke har forventninger om at en yogastund skal forløpe smertefritt, sier yogaterapeut Isabelle Schjelderup.
– Det er viktig at den voksne ikke har forventninger om at en yogastund skal forløpe smertefritt, sier yogaterapeut Isabelle Schjelderup.

– Yoga bygger opp under barnets mestringsfølelse, sier Isabelle Schjelderup, yogaterapeut og forfatter. Det gjør yogaen ved at barna oppfordres til å leke seg med øvelsene. De må ikke gjøre dem på en bestemt måte, men som en lekbasert måte å møte egen kropp på, med de styrkene og begrensningene hver enkelt har, ifølge yogaterapeuten.

– Barna oppfordres til å møte hver enkelt øvelse med nysgjerrighet og lek, å utforske hva hver enkelt øvelse krever av balanse, styrke, smidighet og samarbeid, sier Isabelle.

Hun mener yoga også kan virke positivt inn på miljøet i barnehagen: ved å skape gode opplevelser de kan dele, gjøre yogaleker hvor de sammen skal løse en øvelse, og ved at hvert enkelt barns kropp og sinn blir roligere og mer harmonisk.

Lana Jenhaug Korneliussen (f.v.) og Astrid Gautvik oppfordres til å leke seg med yogaøvelsene. De må ikke gjøre dem på en bestemt måte.
Lana Jenhaug Korneliussen (f.v.) og Astrid Gautvik oppfordres til å leke seg med yogaøvelsene. De må ikke gjøre dem på en bestemt måte.

– Det er viktig at den voksne ikke har forventninger om at en yogastund skal forløpe smertefritt. Med det mener jeg at barn er barn uansett hvilken setting de plasseres i. Noen vil finne på et eller annet sprell, noen vil observere, mens andre deltar med liv og sjel. Du må ville yogaen selv som voksen. Og ikke gi opp om den første, andre eller tredje gangen ikke forløper slik du så det for deg, sier yogaterapeuten. Hun oppfordrer barnehageansatte til å slippe sine forventninger og å leke i yogastunden.

Yoga med barn

• Ikke ha med for mange barn.

• Helst ikke bland aldersgruppene.

• Yoga passer best for barn fra tre år.

• Yoga for de minste må være en kort stund, enten som en pause eller at dere knytter en bestemt øvelse til en bestemt aktivitet eller noe dere oppdager sammen. Ser dere en fugl ute, kan dere leke fugler sammen der og da. Blåser det veldig og rusker i trærne, kan noen barn stille seg opp som trær, mens andre er vinden som blåser rundt «trærne».

Kilde: Isabelle Schjelderup, yogaterapeut og forfatter av bøkene «Lek med yoga» og «Yoga og livsmestring i skole og oppvekst».

Yogalærer Aleksandra Ostrowska viser Eline Sofie Bakker og Lana Jenhaug Korneliussen morsomme yogastillinger, som å være hunder, katter, slanger eller frosker.
Yogalærer Aleksandra Ostrowska viser Eline Sofie Bakker og Lana Jenhaug Korneliussen morsomme yogastillinger, som å være hunder, katter, slanger eller frosker.

– Målet er ikke at alle barna skal sitte stille med lukkede øyne i dyp meditasjon. Målet er å la barna bli kjent med yoga på sin egen måte, og møte sin kropp, sine følelser og hele sitt vesen gjennom de ulike øvelsene, sier Isabelle.