«Hva lærer du når lillesøster gråter fordi hun ikke får være i barnehagen?»

Den nye rammeplanen møter meg med respekt, mangfold, inkludering. Ord som sier alt. Ord som sier ingenting. Ord som skal virke, viske ut sosiale forskjeller, løfte frem, holde mål.

Barnehagene har fått ny rammeplan som tro i kraft fra august 2017. Rammeplanen er en forskrift, barnehagelærerens viktigste pedagogiske dokument. Den nye rammeplanen har vakt debatt og et bredt engasjement i feltet. Begreper har blitt analysert, formuleringer studert.

Planen skal omsettes til praksis, fungere som et bindeledd mellom lover, verdiforankringer og mennesker. Små mennesker og store mennesker. Mennesker som jobber i barnehagen, mennesker som bruker barnehagen. Mennesker som overlater det mest verdifulle de har til barnehagen, i tro på at barnehagen vil gjøre en forskjell, på den gode måten.

 

Hva sier ordene egentlig?

Planen møter meg med respekt, menneskeverd, solidaritet. Inkluderende fellesskap. Mangfold. Ord som er gode å lese. Ord som sier alt. Ord som sier ingenting. Ord som betyr lite for deg du hoppende menneske i lånte fjær. Du borrer blikket i meg. «Hvorfor er du sånn i dag?» spør du. «Hva skjedde med øya dine?» «Jeg har på meg maskara, fordi jeg skal på kurs så har jeg liksom pynta meg litt» svarer jeg, (sjenert). «Ååå, råkult!» sier du, (anerkjennende). Løper videre. Jeg har latt deg bruke barnehagen sin lånedress hver dag denne siste måneden. Når det har vært nødvendig har jeg vaska dressen her i barnehagen. Jeg har bare gjort det, uten å si noe. Alle klærne dine er for små. Det er noe vi vet, både du og jeg og mammaen og pappaen din også.

Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling og ikke-diskriminering og bidra til at barna møter og skaper et likestilt samfunn. Alle skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet må reflektere over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling.
(KD 2017, Rammeplan for barnehager)

 

Lillesøsteren din skulle begynne i barnehagen for noen uker siden. Du var så stolt. Snakket og snakket om hvordan dere skulle ha plasser ved siden av hverandre, alt du skulle hjelpe henne med. Når dagen endelig kom strålte dere begge to. Etter tre dager ba mammaen din om å få snakke med oss. Det gikk ikke likevel, hun hadde ikke fått jobben hun trodde hun skulle få. Lillesøster sin barnehageplass blei sagt opp samme dag som tilvenninga var ferdig. Dere har ikke penger til å betale for to barnehageplasser.

 

Likeverd. Like muligheter. Forskjellighet. Mangfold. Inkludering.

 

Danning

«Realiser meg!» sier planen når jeg åpner for å lese. Når jeg lukker igjen, er ordene ingenting. Å lese inkluderende fellesskap. Å gjøre inkluderende fellesskap. Begrepene blir til i møte med mennesker som leser, tolker og handler, sammen med andre mennesker. Eller omvendt om du vil, menneskene blir til i begrepene. Et av de virkelig store begrepene i rammeplanen er danning. Sammen med lek, læring, og omsorg, utgjør danning «overskriften» i barnehagens samfunnsmandat.

Danning kan sees som en livslang prosess. Danning står i forhold til den kulturen, det samfunnet man lever i, det har et element av tilpasning i seg. Men også selvstendighet, evnen til kritisk refleksjon, til å undre seg. Jeg dannes gjennom min kritiske lesning av den nye rammeplanen. Dannes der jeg plukker opp språkblomstene og tar dem med meg til barnehagen. Inkluderingsblomst. Solidaritetsblomst. Jeg dannes med jord under neglene i mine forsøk på å få lys, luft, vann og næring til å virke sammen med røtter, knopper og nye skudd. Utfordringer. Blomstene vokser på andre måter enn jeg hadde tenkt, klatrer, sprer seg utover plassen de har fått.

 

Hva lærer du når lillesøster gråter?

Læring. Læring som finner sted i det planlagte, det ryddig oppstilte som kan krysses av i et skjema. Læring i det uforutsette, i brudd. Læring som sprer seg utover som røtter. Hva lærer du når lillesøster gråter fordi hun ikke får være i barnehagen? Hva lærer du når det dere hadde gledet dere til ikke blir noe likevel? Når du ser mammaen din smilende dra rundt og dele ut jobbsøknader. Skrevet på norskkurset, pent lagt inn i plastmapper. Hun har lagt igjen en her også. Hun kunne tenke seg å jobbe i en barnehage. Men det får hun ikke. I barnehager trengs det kompetente voksne som i hvert fall har bestått norskprøve tre, og som etter den nye bemanningsnormen dessuten skal være utdannet pedagog. Kvalitet. Det haster. For at barn som deg og lillesøsteren din skal lære norsk, i tide.

 

Velge å la være å lese?

Rammeplan. Jeg lener meg mot gjerdet, bøyer meg frem for å få en klem av deg. Blir stående og se etter dere. Deg, lillesøster og mamma der dere vandrer på stien mellom blokkene. Hjemover. Gjerdet er en ramme rundt barnehagen. En grense. Gjerdet rammer noe inn. Holder noe ute. Kanskje er ikke forestillingen om en lineær, planlagt ferd med opptegnet mållinje holdbar? Mangfold er ikke bare et fint ord i planer og forskrifter. Mangfold finnes i det utallet av kontekster planen skal virke i. Kontekster i stadig endring, der ikke et øyeblikk er likt det forrige. Det er mangfold. De uforutsette hendelsene livet består av. Hendelser som binder oss sammen i kompliserte nettverk. Må det finnes en kantlinje, et utenforskap, for at fellesskapet skal eksistere? Kan inkluderingen og solidariteten strekke seg utover de rammene som blir satt opp? Kan du få med lånedressen hjem? Kan lillesøster få være her på besøk en hel dag? Hvis ordene ikke er noe uten at noen leser, kan jeg velge å la være å lese?

Målet med danning kan ikke bare være en bekreftelse av likhet og fellesskap, men også evnen til å hanskes med motsetninger og forskjeller. (…) … vi må oppdra barna til å takle forskjellighet, følelsesmessig og intellektuelt. (Juell, 2012)

 

Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller .
(KD 2017, Rammeplan for barnehager)

 

Kritisk refleksjon

Jeg er usikker på hva min (dannede) kritiske refleksjon kan gjøre. Jeg er usikker på hvem av oss to som kan mest om det å takle forskjellighet. Og jeg er usikker på hvorvidt rammeplanen og debatten omkring den i det hele tatt rommer den type forskjellighet du lever med.

Om sommeren pleier det å vokse masse løvetann på sletta her. Løvetannen har frø som kan fly. Løvetannen vokser på begge sider av gjerdet. Lines of flight. Deg som hopper. Løper. Ler. Går. Stødig. Sikk-sakk. Fram. Tilbake. Hjemover. Legger armen rundt lillesøster. Kan vi ta alle planene og brettet dem sammen til papirbåter? Dra på tur til elva, sende båtene nedover strømmen. Jeg skulle like å se hvem som gikk under og hvem som holdt seg flytende.

 

  • Margit Prestholt er student ved masterprogrammet i Barnehagepedagogikk ved HIOA

 

LITTERATUR:

Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo.

Juell, E. (2012) Temanotat 4/2012, Om begrepet danning i barnehagen. Oslo.

Jackson, A. Y., & Mazzei, L. A. (2012). Thinking with Theory in Qualitative Research. New York: Routledge.

Powered by Labrador CMS