Pedagog Kjell Jensen får lære samspill med barna.
Pedagog Kjell Jensen får lære samspill med barna.

Filmer pedagogene på jobb

I Danmark filmer helsesøster Lillian Thusgaard pedagogene for å se på praksisen deres. Det har ført til mer øyekontakt og flere klemmer.

Publisert   Sist oppdatert

Reker og tanglopper er dagens fangst. Barna studerer småkrypene i det gule plastbegeret. Naturpedagog Kell Jensen har tatt med barna fra de vante omgivelsene i barnehagen Studsen til Kalø Vig nord for Aarhus. I dag er det ikke bare stranden og vannkanten som blir zoomet inn. Helsesøster Lillian Thusgaard er også med, og gjennom kameraet sitt ser hun på Kell Jensens pedagogpraksis og samspill med barna.

Modige pedagoger

– Å føle seg sett er det viktigste i barns utvikling, mener helsesøsteren. Videoopptakene gir Kell Jensen et objektivt bilde av hvordan han reagerer og handler sammen med barna. Det har vært en øyeåpner for ham.

– Plutselig så jeg meg selv utenfra. Det var sterk kost, sier Jensen. Helsesøster Lillian Thusgaard nikker anerkjennende.

– Jeg synes pedagogene er modige når de lar oss se på deres praksis, og gir uttrykk for at de mangler redskaper for at de skal lykkes i samspillet med barna, sier hun.

Ved hjelp av video og sin helsefaglige bakgrunn bidrar helsesøsteren til at pedagogene blir oppmerksomme på hva som fungerer i samspillet med barna, slik at de kan gjøre mer av det.

Pedagog Kell Jensen tar med barna, som Victor, ut i naturen så ofte han kan, og lar helsesøster Lillian filme det han gjør
Pedagog Kell Jensen tar med barna, som Victor, ut i naturen så ofte han kan, og lar helsesøster Lillian filme det han gjør

Roligere barn

Mens helsesøsteren jobber ut fra den danske sunnhetsloven, jobber pedagogen ut fra dagtilbudsloven. De to lovene utfyller hverandre, og når de kombineres, oppstår det, ifølge Kell Jensen, en synergieffekt som får barna til å vokse.

– Da jeg ga en gutt oppmerksomhet, ble han helt tydelig «løftet opp». Når jeg ikke gjorde det, falt han sammen. Jeg var ikke klar over hva slags påvirkning og makt jeg har, forteller Jensen.

– Det var skremmende hvor lite som skulle til for å løfte gutten. Ser jeg på tingene han har laget, i ti sekunder, blir hans opplevelse fem ganger bedre, sier Jensen. Pedagogenes praksis har blitt mer personlig etter samarbeidet med helsesøsteren. Det har ført til flere klemmer, mer øyekontakt og roligere barn.

– Barn har behov for å bli sett for den de er, ikke det de gjør. Med fire øyne ser vi barnet bedre enn to, konstaterer helsesøsteren begeistret. Hun opplever at hun kan bidra med tilknytningsteorier og relasjonsforståelse inn i pedagogverdenen.

– Ja, jeg ble helt rørt, sier Kell Jensen og smiler.

Danmark

• Yrkesgrupper: Pedagoger og pedagogmedhjelpere. Helsesøster og naturpedagoger er sjelden og ofte på deltid.

• Utdanning: Barnehagelærer: 3,5-årig profesjonsbachelor med pedagogikk. Helsesøster: utdannet sykepleier med 1,5 års videreutdanning som helsesøster.

• Månedslønn: Nyutdannet barnehagelærer: 25 400 DKK (31 000 NOK)

• Antall voksne per barn: 1:3 for små barn og 1:6 for store barn over 3 år.

• Antall barnehagelærere: 11 pedagoger i denne.

• Soverutiner: Barna sover ute etter frokost, som regel 1–1,5 timer og fram til de er tre år.

• Måltider: Noen barnehager får levert mat utenfra, andre har egen kokk, mens barna må ta med matpakke i andre barnehager.

• Barnehagens åpningstid: 06.30–17.00 (man–tor) og 06.30–16.30 (fredag)