Utdanningsforbundet kritiserer barnehageforliket:
– Løser ingenting
– Dette lovforslaget løser ingenting av dagens krisesituasjon i barnehagene, sier Utdanningsforbundets nestleder om barnehageforliket. Senterpartiet er uenig.
I forrige uke la regjeringspartiene Ap og Sp, sammen med Høyre, Venstre, KrF og Pasientfokus, fram forlik om barnehagesektoren. Bemanning i barnehagene var ikke en sentral del av forhandlingene, men partiene skriver at de er kjent med «den alvorlige bemanningssituasjonen».
Ann Mari Milo Lorentzen, første nestleder i Utdanningsforbundet, poengterer overfor Klassekampen at det er en bemanningskrise i mange norske barnehager.
Forliket inneholder imidlertid ingen konkrete tiltak som på kort sikt vil bedre bemanningssituasjonen. Lorentzen er på sin side tydelig på hva som er problemet:
– Det handler om ressurser. Det er for lange åpningstider og en bemanning som smøres tynt utover en åpningstid på ti timer, sier hun til avisen.
Forliket som er vedtatt handler i hovedsak om betingelsene for private barnehager. Senterpartiets Marit Knutsdatter Strand, som var regjeringspartiets representant i forhandlingene, mener økt bemanning henger sammen med rammebetingelsene.
– Det hjelper ikke med økt bemanningskrav om barnehagen blir lagt ned. Det var den krisen vi opplevde at vi sto i mange steder. Og jeg er uenig i at det ikke skjer noen ting, sier Strand.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.