Kvinne varetektsfengslet etter skolebrann i Trondheimskole
To kvinner i 20-årene er siktet for å ha tent på Eberg skole på Moholt i Trondheim. Den ene er på frifot, og den andre har nå blitt varetektsfengslet.
Vedkommende ble pågrepet av politiet fredag 5. juli. Påtalemyndigheten begjærte at siktede blir varetektsfengslet i to uker.
De begrunnet fengsling med bevisforspillelsesfare ettersom medsiktede er på frifot. Dette sa retten seg enig i.
– Retten mener siktede er motivert til å påvirke medsiktedes forklaring for selv å komme gunstig ut og redusere sin rolle, heter det i kjennelsen om fengsling.
Retten mente med vekt på blant annet videoopptak at det er god grunn til mistanke mot siktedes medvirkning til grovt skadeverk ved brannstiftelse. Dette oppfylte grunnvilkåret for varetektsfengsling.
Siktede godtok åtte dager i fengsel med brev- og besøksforbud.
Brannen fant sted natt til onsdag 3. juli. Kvinnene ble siktet for skolebrannen og for å ha tagget trusler på skolen natten før. Det var gjennom etterforskning og tips til politiet i Trøndelag at de to siktede kvinnene ble identifisert.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.
(©NTB)