Den andre siktede for skolebrann i Trondheim blir varetektsfengslet i en uke
En kvinne i 20-årene som sammen med en annen kvinne er siktet for brannstiftelse og trusler mot Eberg skole i Trondheim, blir varetektsfengslet i en uke.
Bakgrunnen er bevisforspillelsesfare. I tillegg er kvinnen underlagt brev- og besøksforbud under fengsling, og fullstendig isolasjon fram til hun overføres til et annet fengsel enn Trondheim fengsel. Hun tok betenkningstid om ankespørsmålet.
Tirsdag formiddag skrev Trøndelag politidistrikt i en pressemelding at kvinnen hadde meldt seg og skulle framstilles for varetektsfengsling.
Mandag ble en annen kvinne, også i 20-årene, varetektsfengslet i en uke for brann- og trusselsaken, blant annet fordi hennes medsiktede på det tidspunktet var på frifot. Det er altså den medsiktede som nå har meldt seg til politiet.
– Det er bra at den medsiktede har meldt seg for politiet. Politiet ønsker å trygge befolkningen, sier Marit Johanne By, seksjonsleder for etterforskning ved Sentrum politistasjon i Trondheim.
Forsvarer for den medsiktede er Eirik Svingen Bjørgo.
Brannen fant sted natt til onsdag 3. juli. Kvinnene ble siktet for skolebrannen og for å ha tagget trusler på skolen natten før.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.
(©NTB)