Fylkeskommunedirektøren i Innlandet vil legge ned flere skoler
Skarnes og Dokka videregående skoler er forslått lagt ned, i tillegg til flere skolesteder. Forslaget møter motstand fra elever og skoler.
De fire skolestedene er Nordstumoen ved Storsteigen videregående skole, Dombås og Lom ved Nord-Gudbrandsdal videregående skole og Flisa ved Solør videregående skole, skriver fylkeskommunen på sine sider.
– Dette er forferdelig for oss som går på skolen og ille for lokalsamfunnet vårt, sier leder Sunniva Ludvigsen i Dokka videregående skoles elevråd til NRK.
Fylkeskommunedirektøren skriver i innstillingen at å opprettholde dagens skole- og tilbudsstruktur vil bety dårligere økonomi og strammere rammer for alle de videregående skolene i Innlandet.
– I forslaget som nå legges fram anslår vi at driftskostnadene i en 10-årsperiode vil bli knapt en milliard kroner lavere enn om dagens struktur opprettholdes, sa fylkeskommunedirektør Tron Bamrud da han presenterte forslaget fredag.
– Det vil forhåpentligvis bidra til at vi kan holde et godt nivå på tjenestene til elevene og at rammene for skoledrift ikke blir så knappe at det er vanskelig å opprettholde akseptabel kvalitet på utdanningstilbudet, la han til.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.