Formannskapet i Lom setter av 200.000 til skoleutredning
Lom følger etter nabokommunen Skjåk og setter av 200.000 kroner til å starte arbeidet med å opprette en egen videregående skole.
Dette ble vedtatt av formannskapet i Lom fredag, melder NRK.
Vedtaket er i tråd med ordfører Kristian Frisvolds (Bygdelista) uttalelse onsdag, etter at formannskapet i nabokommunen Skjåk vedtok å bevilge samme sum til formålet.
– Vi kommer vel til å gjøre samme vedtak i formannskapsmøtet i Lom på fredag som de gjør nå i Skjåk. Vi bevilger noen penger og setter ned en gruppe som skal få fakta på bordet og utrede alternativene, sa ordføreren den gang.
Det var onsdag denne uken at fylkespolitikerne i Innlandet vedtok å legge ned to skoler og fire skolesteder i Innlandet. Blant dem var skolestedet i Lom. Kort tid etter vedtaket ble det kjent at Lom og Skjåk ville jobbe for et alternativt skoletilbud.
– For oss handler det om å kunne gi et tilbud som er mer verdig for flere grupper, enn det vi mener fylkeskommunen vil kunne gi i tiden fremover, sier fungerende ordfører i Skjåk kommune, Kristen Haugen Dagsgard (Sp) til NRK.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.