
Formannskapet i Lom setter av 200.000 til skoleutredning
Lom følger etter nabokommunen Skjåk og setter av 200.000 kroner til å starte arbeidet med å opprette en egen videregående skole.
Dette ble vedtatt av formannskapet i Lom fredag, melder NRK.
Vedtaket er i tråd med ordfører Kristian Frisvolds (Bygdelista) uttalelse onsdag, etter at formannskapet i nabokommunen Skjåk vedtok å bevilge samme sum til formålet.
– Vi kommer vel til å gjøre samme vedtak i formannskapsmøtet i Lom på fredag som de gjør nå i Skjåk. Vi bevilger noen penger og setter ned en gruppe som skal få fakta på bordet og utrede alternativene, sa ordføreren den gang.
Det var onsdag denne uken at fylkespolitikerne i Innlandet vedtok å legge ned to skoler og fire skolesteder i Innlandet. Blant dem var skolestedet i Lom. Kort tid etter vedtaket ble det kjent at Lom og Skjåk ville jobbe for et alternativt skoletilbud.
– For oss handler det om å kunne gi et tilbud som er mer verdig for flere grupper, enn det vi mener fylkeskommunen vil kunne gi i tiden fremover, sier fungerende ordfører i Skjåk kommune, Kristen Haugen Dagsgard (Sp) til NRK.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Ankedomstol fjerner blokkering av Trump-ordre om mangfold og inkludering
En ankedomstol opphever en blokkering av Donald Trumps presidentordre som gjør slutt på arbeid med mangfold, likeverd og inkludering (DEI) i statsapparatet.
-
Regjeringen øker støtten til fagskoler
Regjeringen øker støtten til fagskolene og ønsker å styrke statusen til fagskole som utdanningsløp.
-
Utdanningsetaten i Oslo foreslår å legge ned fem skoler
Trosterud, Maridalen, Sørkedalen, Nordpolen og Møllergata skoler bør legges ned, foreslår Utdanningsetaten i Oslo.
-
Barnehagene i Akershus har for lav bemanning store deler av dagen
Barnehagene i Akershus har for lav bemanning i gjennomsnitt åtte timer i løpet av dagen, viser en ny kartlegging fra Utdanningsforbundet.
-
Høyre vil la fagskolene tilby yrkesfagutdanning på bachelor- og masternivå
Høyre går inn for å la fagskoler tilby yrkesfaglige bachelor- og mastergrader.