Kjerkol og medstudenten fikk ikke medhold i klage
Tidligere helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol og hennes medstudent fikk ikke medhold i sin klage på vedtaket som felte dem for fusk med en masteroppgave.
Nord universitet felte i april Kjerkol (Ap) for fusk for en masteroppgave hun leverte med en medstudent i 2021. Kjerkol og medstudenten klaget på vedtaket. Felles klagenemnd behandlet saken onsdag 30. oktober, men ville ikke offentliggjøre sitt vedtak.
Lørdag kveld like før klokken 20 skriver advokaten til Kjerkol og medstudenten i en epost til NTB at klagenemnda fredag kveld oversendte sitt vedtak.
– De har opprettholdt konklusjonen til Nemnda for studentsaker ved Nord universitet, skriver advokat Marianne Klausen i advokatfirmaet Føyen i pressemeldingen.
Advokaten skriver dette om hvorfor Kjerkol og medstudenten klaget på det fellende vedtaket fra Nemnda for studentsaker ved Nord universitet:
– Ønsket deres var å få avklart studentenes rettssikkerhet i slike saker. Nemnda ved Nord universitet baserte sitt vedtak om å annullere masteroppgaven til Kjerkol og medstudenten på det samme faktiske grunnlag som sensorene godkjente og sensurerte masteroppgaven på i 2021.
Kjerkhol og medstudenten ønsker ikke å gi noen ytterligere kommentarer til saken, ifølge advokaten.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.