Elev dømt for falske legeerklæringer for å få gyldig fravær
En 19 år gammel mann leverte falske legeerklæringer til skolen for å unngå ugyldig fravær. Nå er han dømt for dokumentforfalskning og må betale bot.
De falske legeerklæringene ble levert fra oktober i fjor til januar i år, skriver Aftenposten.
Eleven ønsket å unngå å overstige fraværsgrensen. Har man mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, får man ikke standpunktkarakter.
Skolen oppdaget at legeerklæringene var falske, og 19-åringen ble anmeldt. Han er nå dømt for dokumentforfalskning i Follo og Nordre Østfold tingrett.
19-åringen sier til Aftenposten at han vet det han gjorde, var dumt.
– Men jeg visste ikke at det var ulovlig. Jeg trodde det bare var å juge, sier han.
Tenåringen sier at dokumentforfalskningen skjedde i en periode hvor han var veldig syk, og at det var krevende å få tak i fastlegen.
19-åringen har tilstått uforbeholdent. Dermed ble saken avgjort ved såkalt tilståelsesdom.
Boten ble redusert fra 10.000 til 8000 kroner fordi han tilsto, og fordi han ikke visste at det han gjorde var straffbart. Retten la også vekt på at han er ung og at omfanget var lite, med fire forfalskede legeerklæringer for totalt åtte fraværsdager.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.
(©NTB)