Annonse
Debatt

En av guttene gikk bort til en skoeske, plukket den opp og ga den til meg, han sa; «dette er matboksen til Fantorangen, og oppi der er en gulost». Her kommer det tydelig frem at denne gutten kan bruke sin fantasi og gjøre en gjenstand om til noe annet enn det det er, selv om han er to år. Foto: NTB Scanpix

- Jovisst kan de minste barna late som

Småbarn kan ikke forestille seg en gjenstand som noe annet enn det er, leste jeg under utdanningen min. Vår lek med Fantorangen viste det motsatte.

Del side


Annonse

Lik Første steg på Facebook

Før jeg kom ut i praksis hadde jeg lest en bok om barns språkutvikling og fantasien til de minste barna (A. Høigård 2013). Der står det at «barn under 3 år kan normalt ennå ikke bruke språket til å fantasere med, for eksempel å late som noe heter noe annet». Dette var noe jeg syntes var interessant og kikket spesielt etter på basen da jeg kom ut i praksis. Jeg ville motbevise dette, fordi jeg mener små barns fantasi er mer utviklet enn man kanskje tror. Det var vanskelig å se at barna tydelig gjorde gjenstander om til noe annet i leken de første dagene. Jeg måtte ta tak i småbarnas nåværende lek og utvikle den i retningen mot dramalek.

 

En pappeske ble matboks

Inne på basen min hadde de en stor bamse av Fantorangen. Toåringene var opptatt av denne bamsen rundt formiddagsduppen. Vi satt i putekroken og koste med den. Etter noen samtaler om hvordan bamsen så ut kom det fra et av barna; «Fantorangen sover». Da la vi oss ned alle sammen og sov sammen med Fantorangen. Da vi våknet sa jeg at vi måtte jo gi ham litt frokost. Det var da det første tegnet på å gjenskape gjenstander dukket opp. En av guttene gikk bort til en skoeske, plukket den opp og ga den til meg, han sa; «dette er matboksen til Fantorangen, og oppi der er en gulost». Jeg tok med en gang tak i det gutten sa og spilte videre på det. Her kommer det tydelig frem at denne gutten kan bruke sin fantasi og gjøre en gjenstand om til noe annet enn det det er, selv om han er to år. Vi fortsatte å late som Fantorangen var et stort dyr, og vi måtte samarbeide om å flytte det bort til sklia. Alle klappet i hendene og jublet da Fantorangen endelig nådde sklia.

 

Observere de små tingene

Når vi skal jobbe med de minste barna er det viktig å være åpen for fantasi og lek. Vi må kunne observere de små tingene i hverdagsleken som betyr mye for barna; det er da de vil føle seg anerkjent og få et positivt bilde om sine egne ideer og fantasi. Ifølge Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017) skal barnehagen møte individets behov for trygghet, tilhørighet og anerkjennelse, og personalet skal observere, ta del i og berike leken på barnas premisser. Når vi tenker over hvor mange oppgaver barnehagen har, hvorfor ikke starte med leken? Det er mange mål som kan nås gjennom lek, omsorg, danning, sosial kompetanse og gjensidig respekt. La oss starte med å være aktivt deltagende i barnas lek.

 

  • Celina Winberg Larsen, barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Sør-Øst Norge, Bakkenteigen

 

Nyhetsbrev


Meld deg på!


 
 

Følg Utdanningsnytt på Facebook!

Fakta

Denne artikkelen har stått på trykk i Første steg nummer 2 2018

_____________________

 

Hei!

Kommentering av artikler er ikke tillatt mellom midnatt og 06:00.
Velkommen tilbake!

 

_________________________