Annonse

–I Norge får barna være med å koste ute i barnehagen. Gjør vi det i USA ville foreldrene saksøkt oss for alle sykdommene barna kom til å få de neste årene, sier professor Judith Wagner ved Whittier College i USA. Illustrasjonsfoto: Fotolia.com

– I Norge får barna være med å koste ute i barnehagen. I USA ville barnehagen bli saksøkt

Å la barna klatre i trær, sove eller koste ute er strengt forbudt i amerikanske barnehager. – Vern om skattene dere har i norske barnehager, oppfordrer professor Judith Wagner.

Annonse

Lik Første steg på Facebook

Den amerikanske professoren deltok på konferansen The Nordic way i Oslo sammen med forskere, barnehagelærere, politikere, statsråder og beslutningstakere fra 47 land. Konferansen var i regi av Utdanningsforbundet og Kunnskapsdepartementet. Et av målene var å vise frem den Nordiske barnehagemodellen.

 

Barnehager ville bli stengt

–I USA snakker vi om at barna skal forberede seg til å delta i demokratiet. I Norge gjør dere demokrati i praksis ved å la barna være med å bestemme i barnehagen, sier professor Judith Wagner ved Whittier College i USA. Hun er ofte i Norden for å studere barnehager, og sier mye av det norske og nordiske barnehager gjør ikke ville vært mulig i USA.

–Norske og nordiske barn kan klatre i trær og dra på telttur med barnehagelærerne. I USA ville det ført til foreldreopprør og barnehager ville bli stengt, sier professoren til latter fra salen. Mens norske barn får leke alene på puterommet, og danske barn får leke i fred, mens de ansatte står et stykke unna, blir amerikanske barnehager overvåket og fulgt tett, ifølge professoren. Hun viser til erfaringer fra barnehager i California og Ohio. Mens norske barn sover ute i vogna, er det utenkelig i USA, fordi de frykter kidnapping.  

 

– Dere bør sette pris på politikere, forskere og fagorganisasjoner som prioriterer barns rettigheter og høy kvalitet i barnehagene. Vern om skattene, og det dere setter pris på i norske barnehager, oppfordrer Judith Wagner ved Whittier College i USA. Hun deltok på konferansen The Nordic Way, om den nordiske barnehagemodellen, i Oslo.
FOTO: Line Fredheim Storvik

Får ikke være med å koste

–I Norge får barna være med å koste ute i barnehagen. Gjør vi det i USA ville foreldrene saksøkt oss for alle sykdommene barna kom til å få de neste årene, smiler professoren. Å la barna spikke med kniv, eller klatre i høye klatrestativ er også utenkelig i amerikanske barnehager. Er et norsk barn uheldig og brekker armen i barnehagen, tar foreldrene det med til legen, får gips og kommer tilbake dagen etter. I USA ville barnehagen blitt saksøkt, ifølge professoren. Å la barna bade nakne er utenkelig. Professoren sier hun ser opp til den nordiske barnehagemodellen.

–Dere bør sette pris på politikere, statsråder, forskere, barnehagelærere, fagorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner og foreldre som prioriterer barns rettigheter og høy kvalitet i barnehagene. Vern om skattene, og det dere setter pris på i norske barnehager, oppfordrer professoren.

 

Lover som beskytter barna

–Norge har en lang tradisjon i å beskytte barnet, gjennom lover. Vi var det første landet i verden som fikk eget barneombud, sier professor Tora Korsvold ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Hun holdt foredrag om den Nordiske barnehagens historie på konferansen. Hun sier at den nordiske velferdsstaten, og synet på at barndommen har en egen verdi, har bidratt til å gjøre nordiske barnehager til det de er i dag. Det samme har vårt syn på betydningen av aktiviteter utendørs, og å gjøre barna robuste i forhold til utendørsaktiviteter. Kjennetegn på den nordiske barnehagemodellen er at barn har rett til medvirkning, lek, omsorg og gode relasjoner. Naturen og uteaktiviteter er viktig.

 

Den nordiske velferdsstaten og synet på at barndommen har en egen verdi, har bidratt til å gjøre nordiske barnehager til det de er i dag, sier professor Tora Korsvold ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH).
FOTO: Line Fredheim Storvik

Rett til lek og medvirkning

–Barnas rett til lek og rett til medvirkning i Norge har direkte innvirkning på hvordan vi tenker og hvordan barnehagelærerne forholder seg til barna, sa leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet på konferansen.

–Barnas rett til lek og rett til medvirkning i Norge har direkte innvirkning på hvordan vi tenker, og hvordan barnehagelærerne forholder seg til barna, sa leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet på konferansen.
FOTO: Line Fredheim Storvik

 

Nyhetsbrev


Meld deg på!


 
 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!