Forskning har vist at det å prøve å få barnet til å slutte å føle det det føler, ved for eksempel avledning, fører til at barnet føler seg avvist og opplever at det er feil å føle det det føler.

– Vær sammen med barna i følelsene

Barn som opplever voksne som setter ord på og er sammen med dem i følelsene lykkes bedre, blir mer empatiske og får bedre psykisk helse.

Vi kjenner det langt inn i sjelen når et barn gråter. Derfor prøver vi å få barnet til å slutte. Mange tror dessverre at avledning er en effektiv og god metode. De fleste har selv blitt avledet som barn, og det er naturlig for oss å videreføre de strategiene vi har lært.

Denne saken finner du også i Første steg nr.2/2017

Ved avledning får vi barnet over på noe annet, og er vi heldige, lykkes vi med å få barnet til å slutte å gråte. Etter 23 år i barnehage har jeg lært og erfart at det å være sammen med barn i følelsene er et langt bedre alternativ.

Føler seg avvist

Forskning har vist at det å prøve å få barnet til å slutte å føle det det føler, ved for eksempel avledning, fører til at barnet føler seg avvist og opplever at det er feil å føle det det føler.
Det er mer hensiktsmessig å være sammen med barnet i følelsene. Barn som opplever voksne som setter ord på og er sammen med dem i følelser, lærer bedre å sette ord på egne følelser og klarer lettere å gjenkjenne dem
hos andre. De klarer seg bedre på skolen og i arbeidslivet, og lykkesbedre med å skape varige vennskaps- og kjæresteforhold. De blir mer empatiske og får en bedre psykisk helse.

Slik kan du gjøre det

Et typisk eksempel på avledning i barnehagen er dette:

Stine (3) gråter sårt når mor skal gå. Mor prøver å få henne til å slutte ved å avlede og dirigere henne bort fra følelsen. Hun sier: «Vet du hva Stine? I dag fyller Nils året og dere skal ha selskap i barnehagen. Det blir vel gøy? Når jeg kommer og henter deg skal vi til farmor å spise pannekaker. Det blir vel kjekt? Nå skal Tore passe på deg. Mor går og Stine gråter.

Tore tar imot og fortsetter der mor slapp: «Hva har du lyst å gjøre? Vil du leke med dukkene sammen med Nina, eller vil du bake boller?» Stine fortsetter å gråte selv om Tore kommer med nye spennende tilbud.

Hvordan kan mor og Tore være sammen med Stine?

Når mor leverer sier hun: «Uff da Stine! Du blir visst veldig lei deg når jeg skal gå. Du vil aller helst være sammen med meg. Jeg vil også helst være sammen med deg. Men mor må på jobb. Tore skal passe på deg til jeg kommer og henter deg etter fruktmåltidet». Tore tar imot og sier: «Du ble jammen lei deg når mor gikk. Jeg skal passe på deg. Kom skal du få sitte litt på fanget mitt». Stine gråter og Tore fortsetter å sette ord på følelsene til hun har roet seg.

Barnet gråter mer

Barn som ikke er vant med å bli møtt på følelsene, vil ofte reagere med å gråte enda mer når de får bekreftelse på denne måten. Det er naturlig, men etter hvert som barnet erfarer at vi er sammen med dem i følelsene, blir det lettere å trøste. Følelser er ikke farlige, men det er farlig å undertrykke dem.

Det er viktig å være sammen med barn i alle følelser, også de positive. Ved å være sammen med og sette ord på positive følelser som glede og nysgjerrighet bidrar du til at barnet føler seg sett og bekreftet. Det er igjen med på å bygge barnets selvfølelse. Husk at alt du legger inn av omsorg, trøst og gode opplevelser kommer ut igjen som psykisk helse hos barnet.

  • Monica Dybing, førskolelærer, spesialpedagog og coach. Foredragsholder og COS- instruktør for blant annet barnehager, skoler og foreldre
Powered by Labrador CMS