Jacaranda barnehage i Sør- Afrika tok imot det første barnet som var «non white» i 1989. I dag har barnehagen barn fra mange etniske grupper: Ahmed Yusuf (f.v.), Tayla Burton, Finn Franz, Nathan Evans, Israel Adjei, Gabriella Ngcobo, Zaiah Dennis, Kamea Naick, Victoria Boshoff, Jade De Kock og Kendal Carlisle-Kitz. Foto: Vibeke Olsen
Jacaranda barnehage i Sør- Afrika tok imot det første barnet som var «non white» i 1989. I dag har barnehagen barn fra mange etniske grupper: Ahmed Yusuf (f.v.), Tayla Burton, Finn Franz, Nathan Evans, Israel Adjei, Gabriella Ngcobo, Zaiah Dennis, Kamea Naick, Victoria Boshoff, Jade De Kock og Kendal Carlisle-Kitz. Foto: Vibeke Olsen

Barnehagen i Sør- Afrika har tre lekeområder: fantasisone, kreativ sone og kognitiv sone

Barnehagen i Sør- Afrika har tre lekeområder: fantasisone, kreativ sone og kognitiv sone. Målet er frilek så lenge som mulig.

Et morsomt bilde av ville dyr møter barna rett innenfor porten i Jacaranda barnehage i Sør-Afrika. Navnet Jacaranda er etter de frodige Jacaranda-trærne som står tett i tett i den grønne byen, Pietermaritzburg.

Denne reportasjen finner du også i Første steg nr.3/2017

Mange førskoler i landet fungerer som oppbevaringsplass for barn, mens andre er opptatt av kunnskap og disiplin. Hjemmelekse er ikke uvanlig. Ved Jacaranda førskole er mottoet «læring gjennom lek», og mulighetene for lek er mange.

 

 

Bak høye murer

Barna leker trygt bak store gjerder uten innsyn, og må gjennom en kameraovervåket port for å komme inn.

– Dette er et land med mye vold og kriminalitet så vi må ta forholdsregler, sier Kirsten Anderson, kalt Mrs Anderson. I Sør-Afrika er det vanlig å bruke høflig tiltale til voksne. Det er en gammel skikk som henger igjen i det konservative landet. All læring er uformell, uten pulter og stoler, og barna lærer å kjenne igjen tall og bokstaver.

 

 

Tre lekesoner

Barnehagen har et frodig og grønt uteområde som er mye større enn de fleste andre barnehagene i byen med trær, busker, sandkasser og lekestativ. Inne er det tre lekesoner: Fantasisonen har klær til utkledning, møbler, dukker og masker. I den kreative sonen er det tegnesaker, sakser og lim. Puslespill, byggeklosser og konstruksjonssett er tilgjengelige i den kognitive sonen. Barna går fritt fra sone til sone i leketiden under tilsyn av voksne.

– Vi er privilegerte som får jobbe med disse barna, og vi ønsker så inderlig at de får beholde sitt «lekne jeg» sa lenge som mulig, sier pedagogisk leder Daphne Boutell.

 

 

Ansvar for innkjøp

Diskriminering mellom gutter og jenter er ikke uvanlig i Sør-Afrika, og barns rettssikkerhet er mangelfull. Den emosjonelle utviklingen til barna er førsteprioritet i Jacaranda. Barnehagelærerne er rause med klemmer, kos og øyekontakt. Det er alltid plass til barna på fanget.

De 4 barnehagelærerne ved Jacaranda har ansvar for det pedagogiske innholdet og for innkjøp. To ufaglærte assistenter roterer mellom de fire gruppene på til sammen 90 barn fra 2–6 år. Assistentene har ansvar for rengjøring, mens sekretæren fungerer som sykesøster og assistent.

I Sør-Afrika er det vanlig at mødrene jobber deltid og har hushjelp, så de fleste barna slutter klokken tolv på formiddagen.