Brenna mottok veileder for inkluderende opplæring på verdensdagen for Downs syndrom

Det er fagrådet til Norsk nettverk for Downs syndrom (NNDS), med prosjektleder Karianne Hjørnevik Nes, Ieva Kuginyte-Arlauskiene og Karen Knudsen Synnes i spissen, som har utarbeidet veilederen.

– Målet er å forbedre utdanningsmulighetene for barn og unge med Downs syndrom og samtidig sikre alle rett til likeverdig og inkluderende opplæring, sier styreleder i NNDS, Randi Ødegaard, til NTB om grunnlaget for den nye veilederen.

Les også: Fra skole til arbeid for unge voksne med Downs syndrom

– En stor dag

– Det ligger mye stolthet i å levere denne veilederen, og det er mye hardt arbeid som ligger bak. Det er et solid dokument som vekker nysgjerrighet hos statsråden og departementet, så det er helt klart en stor dag for oss, sier Ødegaard.

Det kan kunnskapsministeren skrive under på.

– Jeg er veldig glad for at NNDS og disse damene har gjort denne jobben. Både for at de har med seg noen verdifulle erfaringer, og for at de har laget en tydelig veileder som jeg tror mange kan ha nytte av, understreker Brenna overfor NTB.

Noe av det veilederen peker på, er at man gjennomgående stiller for lave krav og har for få forventninger til mennesker med funksjonsnedsettelser. Å bli mer bevisst på dette, tror kunnskapsministeren er nyttig.

Håper veilederen vil være nyttig

– Vi håper veilederen blir godt brukt på alle plan og en portåpner for diskusjon. Samtidig håper vi foreldre føler de har fått et nyttig redskap og at den kommer til god nytte i skolevesenet, sier Ødegaard.

Det er fagrådet som har skrevet veilederen helt enig i.

– Vi vet at altfor mange barn med Downs syndrom ikke får den samme opplæringen som sine jevnaldrende. Det fører til at få går ut i arbeid etter endt utdanning, og det er ikke ønskelig for noen, sier Hjørnevik Nes.

NNDS mener det er viktig å rette oppmerksomheten mot kvaliteten i opplæringen til mennesker med Downs syndrom, og at det er en helt avgjørende inngangsport for et deltakende liv som samfunnsborger.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS