Skjermbrukutvalget mener elever bør lese mer på papir
Elever må lese mer på papir enn på skjerm, konkluderer det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget i en fersk rapport.
Skjermbruken i norske skoler har økt raskt på kort tid, men rapporten oppfordrer til en balanse mellom bruken av det digitale og det trykte, skriver NRK , som har fått tilgang til rapporten.
I rapporten ser utvalget på hva slag konsekvenser skjermbruk i skolen har fått.
– Skjermen bør ikke erstatte bok, håndskrift eller fysisk trening, sier Robert Steen til kanalen.
Han har ledet utvalget.
Dette er blant konklusjonene i rapporten:
- Både trykte og digitale teknologier bør ha sin plass i skolen.
- Mye tyder på at elevene bør lese mer på papir.
- Både håndskrift og tastatur har sin naturlige plass i undervisningen. Utvalget peker imidlertid også på at håndskrift kan trene konsentrasjonen til elevene.
- Myndighetene bør evaluere nasjonale retningslinjer.
Skjermbrukutvalget er oppnevnt av regjeringen og skal bedre kunnskapsgrunnlaget om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Utvalget er ledet av tidligere helsebyråd i Oslo, Robert Steen.
Ni av ti med egen enhet
Ferske tall fra GSI, Grunnskolens informasjonssystem, viser at ni av ti elever i den offentlige grunnskolen har tilgang til egen digital enhet.
Høyest andel elever med egen digital enhet finner vi i Nordland fylke. Her har 98 prosent av elevene egen digital enhet. Andelen elever som ikke har tilgang på egen digital enhet er høyest i Vestland med 16 prosent.
I 283 kommuner har alle elever tilgang på egen digital enhet. Av de fem største kommunene i Norge er det Bærum som har flest elever med egen digital enhet med 99 prosent, mens Bergen har færrest med 67 prosent.
Jo eldre elevene blir, jo mer vanlig er det at de har tilgang på egen digital enhet. 20 prosent av alle førsteklassingene har ikke tilgang på en digital enhet, mens for 10. trinn er andelen kun 1 prosent.
Nettbrett er den mest utbredte digitale enheten for elever i grunnskolen. Det er spesielt de yngste elevene som har en-til-en tilgang på nettbrett. De eldste elevene bruker mest bærbar PC eller Mac.