Barna, som Mathea Ørum, i Firfisla barnehage på Gran Canaria går i barnehagen i korte perioder. Den spanske fagarbeideren Eliana Artiles Trujillo sørger for at barna får nok vann når de er ute. Foto: MariaSnne Otterdahl-Jensen
Barna, som Mathea Ørum, i Firfisla barnehage på Gran Canaria går i barnehagen i korte perioder. Den spanske fagarbeideren Eliana Artiles Trujillo sørger for at barna får nok vann når de er ute. Foto: MariaSnne Otterdahl-Jensen

Med 300 soldager i året har Firfisla barnehage egne drikketider for å gi barna nok vann

Varmen gjør barn med revmatisme og allergi bedre.

Publisert   Sist oppdatert

aaBarnehagen på Gran Canaria er tilrettelagt for allergikere og tar også imot barn fra Statens behandlingsreiser.

– Vi har jevn temperatur hele året og et klima som er gunstig for personer med helseproblemer som revmatisme, psoriasis, eksem og astma, sier barnehagelærer Elin Neergaard (51), som flyttet fra Norge for fire år siden for å jobbe i barnehagen.

FIRFISLA BARNEHAGE

  • Åpnet januar 2012
  • Tar imot barn fra 1–6 år, opptak gjennom hele året
  • Antall barn varierer mellom 10 og 25 7 ansatte.
  • Det settes inn ekstra personale i perioder med mange barn
  • Privateid av barnehagelærer Karen Anna Børresen, som startet barnehagen Åpningstid 08.00–16.30 hele året, også i sommerferien
  • Mottar ikke statsstøtte
  • Følger norsk rammeplan for barnehager Tilbyr også «Etter skoletid» og skolestue, som ligger vegg i vegg med barnehagen. Der går barn som er på korttidsopphold på øya og som har med seg skoleplaner fra læreren hjemme i Norge. www.firfislabarnehage.es

– Siden mange av barnehagebarna er syke, har ingen med seg mat. Vi lager alt her i barnehagen. Dermed kan vi unngå matvarer som sitrus, nøtter og fisk, som kan utløse forverring av sykdommene, forklarer Elin.

Startet barnehage

Etter ti år som lærer ved Den Norske Skole Gran Canaria, ønsket lærer og barnehagelærer Karen Anna Børresen (66) å skape et tilbud til de yngste barna. Derfor åpnet hun Firfisla barnehage i 2012. Hun ser på barnehagen som en viktig arena for inkludering og språkutvikling. Alle barna får snakke sitt eget morsmål, det vil si norsk, spansk eller engelsk, i barnehagen. I starten var de to barnehagelærere og en spansk assistent. Assistenten har tatt fagbrev, en ny assistent til har kommet til, og den andre barnehagelæreren reiste tilbake til Norge. Med seg på laget fikk Karen også ektemannen Erik, som er sykepleier. For fire år siden kom barnehagelærer Elin sammen med en lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Lærer og barnehagelærer Karen Anna Børresen (66) (t.v.) startet barnehage på Gran Canaria i 2012, og har fått med seg barnehagelærer og småskolelærer Elin Neergaard. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen
Lærer og barnehagelærer Karen Anna Børresen (66) (t.v.) startet barnehage på Gran Canaria i 2012, og har fått med seg barnehagelærer og småskolelærer Elin Neergaard. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

– Nå er vi to barnehagelærere som kan dele på både administrativt og praktisk arbeid, sier Karen. Hun ser at behovet vokser. Det er stadig flere foreldre som tar med seg barna til Gran Canaria for kortere eller lengre tid.

Finnes ikke vanskelige barn

– Vi er inspirerte av forfatteren Liv Berit Heimstad Tønnesen, som var her og holdt kurs for oss. Hun er opptatt av at «det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig», sier Karen.

– Her, som i Norge, kan noen av barna ha en utfordrende hjemmesituasjon, og vi i barnehagen ønsker å møte barna der de er. Hvert enkelt barn skal bli sett og få trygghet og omsorg i barnehagetiden. Heldigvis kommer de fleste barna fra trygge og ressurssterke hjem, sier Karen.

Nye barn hele året

Satsingsområdene er sosial kompetanse og språk, og Karen og Elin er stolte over hvordan de faste barna møter nye barn. Her starter og slutter det barn gjennom hele året, så de har ikke en stabil barnegruppe. Fra januar til mai kommer en ny gruppe fra Statens behandlingsreiser hver måned.

Med dagtemperaturene på 20–30 grader året rundt må barna i Firfisla barnehage på Gran Canaria ha faste drikketider, slik at de får i seg nok vann. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen
Med dagtemperaturene på 20–30 grader året rundt må barna i Firfisla barnehage på Gran Canaria ha faste drikketider, slik at de får i seg nok vann. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

– Denne er til mamma og pappa, sier plutselig Leander Emilio Makiqi-Mostervik, som sitter og tegner sammen med Erik og noen andre barn. Han rekker frem to fingre, for å vise at han er to år.

– Og jeg er fire, sier Pauline Ørum, og holder frem fire fingre, før barna fortsetter å tegne mens de prater i vei.

– Jeg liker å gå på tur, sier Pauline, mens hun gjør siste finpuss på tegningen.

– Og jeg liker å klatre, sier Ludvik Hagen Kojedahl (4), som holder på å lage hytte av store puter.

Må ha egne drikketider

Barnehagebarna er ute hver dag. De slipper å minne foreldrene på ull- og regntøy, men det er derimot svært viktig med smøring, solbriller og caps. Enten de er inne eller ute, passer de ansatte nøye på at barna drikker nok vann.

– Med en såpass liten barnehage er det lett å ha oversikten, sier Elin.

Gran Canaria har rundt 300 soldager i året, og dagtemperaturene er normalt mellom 20 og 30 grader året rundt.

– Barnas kopper er alltid fylt med vann, og de står fremme så barna kan drikke når de vil. For sikkerhets skyld har vi også egne drikketider, forteller Elin.

Finner geiteskjeletter

Serena Bernal-Halvorsen har spansk far og norsk mor, og forstår begge språkene. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen
Serena Bernal-Halvorsen har spansk far og norsk mor, og forstår begge språkene. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

Karen forteller at de bevisst bruker naturen som læringsarena. De har sin egen «hytte» like overfor barnehagen, der det finnes et klatretre. De går fjellturer, der barna får trent motorikken, de finner geiteskjeletter og lærer biologi og anatomi. De ser på fjellformasjoner og huler. Når de går på stranden, studerer de dyrelivet både i vannet og under steiner, og ekstra stas er det når «rokkefamilien» flopper av gårde. De tegner og regner i sanden og øver på begrepsforståelse. Dessuten er de «en syngende barnehage», der Elin er primus motor med sin erfaring fra syngende skole og «Kor Artig».

– Vi strekker oss langt for å tilpasse oss de ulike barnas behov, enten de skal være her i kort eller lang tid. Resultatet ser vi i en barnehage der både barn og voksne trives, avslutter Karen.

Lærling Stine Knudzon Neergaard med spansk-norske Ainara Alva Moss på fanget. De norske barna Filippa Ørum og Christine M. Lid har valgt ut boken «I Morgentåkedalen». Ikke alle forstår historien, men nyter en stund med ro og nærhet. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen
Lærling Stine Knudzon Neergaard med spansk-norske Ainara Alva Moss på fanget. De norske barna Filippa Ørum og Christine M. Lid har valgt ut boken «I Morgentåkedalen». Ikke alle forstår historien, men nyter en stund med ro og nærhet. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen