Hvorfor øker salget av stressleker? Ikke fordi de virker

Debatt: Det holder ikke at en voksen påstår at «ungene selv synes det hjelper».

Publisert

NRK Rogaland meldte 10. desember at «barn må ha stressleker på skolen», og viser til økt salg av klemmeballer og fidget-leker. En rektor forteller at skolen hennes bruker slike leker i stor grad. 

Det NRK ikke nevner, er den mest sannsynlige forklaringen på det økende salget: mediedekning som skaper inntrykk av at stressleker hjelper, samtidig som forskningen viser det motsatte.

Stressleker ble en stor trend rundt 2017. Jeg husker selv hvordan skolene, også min egen arbeidsplass, kjøpte inn fidget-spinnere med skolens logo, i beste mening. Siden den gang har forskere undersøkt om disse lekene faktisk hjelper barn som strever med oppmerksomhet. Resultatene er klare og lite oppløftende.

Soares og Storm (2019) fant at fidget-spinnere førte til flere oppmerksomhetsglipper og svakere læringsutbytte. Byrne (2019) viste at fidget-spinnere faktisk reduserte engasjement og faglige prestasjoner hos barn med autismespekterforstyrrelser og ADHD, nettopp de barna mange håper at stressleker skal støtte. Graziano, Garcia og Landis (2020) fant en negativ effekt på små barns oppmerksomhet i klasserommet. Til sammen peker forskningen på at stressleker ikke bare er ineffektive, men kan være direkte skadelige for barn som allerede strever.

Læringsmiljøsenteret, som uttaler seg i artikkelen, gir veldig avmålt støtte til bruk av stressleker. Det er bra, men de kunne imidlertid vært enda tydeligere: Dette er en dårlig bruk av skolens begrensede ressurser. Det er en reell risiko for at stressleker ikke bare hindrer barn i å få tiltak som faktisk virker, men også svekker konsentrasjon og læring.

Det holder ikke at en voksen påstår at «ungene selv synes det hjelper». Skolen må bygge på kunnskap, ikke trender. Før vi fyller klasserommene med stressleker igjen, bør vi spørre oss om hvem som egentlig har nytte av det - barna, eller lekebutikkene?