Ny leserundersøkelse

– Det er hyggelig at så mange av våre lesere synes tidsskriftet er relevant for jobben de gjør og er fornøyd med produktet vi leverer. Vi vil fortsette å utvikle produktet for å gi leserne faglig påfyll, nytte og inspirasjon, sier ansvarlig redaktør Line Fredheim Storvik i Første steg
– Det er hyggelig at så mange av våre lesere synes tidsskriftet er relevant for jobben de gjør og er fornøyd med produktet vi leverer. Vi vil fortsette å utvikle produktet for å gi leserne faglig påfyll, nytte og inspirasjon, sier ansvarlig redaktør Line Fredheim Storvik i Første steg

Leserne er fornøyd med Første steg

Er du fornøyd med Første steg? Da er du i godt selskap. Mer enn åtte av ti lesere mener tidsskriftet er relevant for jobben.

Publisert

Det viser en leserundersøkelse Opinion har gjort for Første steg i januar og februar i år. Sju av ti, eller 73 prosent, som leser Første steg er svært eller ganske fornøyd med tidsskriftet. 87 prosent av leserne leser papirutgaven av Første steg. Tidsskriftet er den mest foretrukne kanalen for stoff om barnehagefeltet, ifølge undersøkelsen. Første steg har 69.000 lesere, ifølge Kantar.

Les også: Hederlig omtale til Første steg for gisselsaken i Hjelmeland

Tar vare på tidsskriftet

–Det er hyggelig at så mange av våre lesere synes tidsskriftet er relevant for jobben de gjør og er fornøyd med produktet vi leverer. Vårt mål er å gi leserne faglig påfyll og bidra til at ansatte reflekterer over sin rolle som barnehagelærer og jobben de gjør, sier ansvarlig redaktør Line Fredheim Storvik. Hun sier tidsskriftet skal være relevant, sannferdig og gjøre kompliserte problemstillinger lettere tilgjengelig for leserne.

Første steg nummer 1 2021
Første steg nummer 1 2021

–Vi skal være et verktøy for de ansatte, et sted de kan søke råd, men også et sted med ideer og

inspirasjon. Vi skal være praksisnære, det vil si at vi ønsker flere stemmer fra barnehagelærere og ansatte som jobber ute i barnehagene, sier hun. Storvik forteller at tidsskriftet også skal utfordre og provosere og gjerne få leserne til å tenke: wow – er det mulig?

Over halvparten av leserne tar vare på tidsskriftet når de har lest det. Halvparten av leserne bruker mer enn 30 minutter på å lese tidsskriftet. En av fire bruker mer enn 1 time på å lese Første steg.

Les også: Første steg fikk hederlig omtale under Fagpresseprisen for saken om barnehagelærernes hverdag i 11 ulike land.

Uvanlig høyt tall

Første steg har flest lesere på Vestlandet, deretter Østlandet og Sørlandet. Leserne rangerer tidsskriftet som relevant, nyttig og inspirerende.

–Til tross for veldig gode tilbakemeldinger fra våre lesere vil vi fortsette å utvikle tidsskriftet til det beste for målgruppen. Det vil alltid være noen som ikke liker det vi lager, eller ønsker mer eller mindre av noe, slik er det i alle medier, påpeker Storvik. 55 prosent av leserne er kjent med at saker fra Første steg også publiseres på utdanniningsnytt.no. 62 prosent vet ikke at Første steg har en egen facebook-side. Det håper Storvik de får gjort noe med gjennom blant annet egenannonser på trykk.

Les også: Fagpressen hedrer Utdanning og Første steg med diplomer

28 prosent av leserne er svært fornøyd med tidsskriftet.

–Normalt ser vi at andelen svært tilfredse lesere ligger på mellom 10 og 20 prosent målt på en fempunktsskala fra svært misfornøyd til svært fornøyd, sier seniorrådgiver Ola Gaute Aas Askheim i Opinion.

Første steg nummer 1 2020
Første steg nummer 1 2020

– I spredte tilfeller ser vi at andelen ligger under 10 eller over 20 prosent. Ligger det over 20 prosent så får leserne et veldig godt produkt og mediet leverer svært godt på lesernes forventninger og ønsker. I 10 prosent av tilfellene ligger skåren over 20 prosent, og det er ikke vanlig, sier Askheim.