Alle nye ett- og toåringer fikk komme til Kjølstad barnehage i Fredrikstad sammen med foreldrene for å leke en time hver torsdag i tre måneder før barnehagestart.Illustrasjonsfoto: fotolia.com
Alle nye ett- og toåringer fikk komme til Kjølstad barnehage i Fredrikstad sammen med foreldrene for å leke en time hver torsdag i tre måneder før barnehagestart.Illustrasjonsfoto: fotolia.com

Tilvenning: Barn som er med i lekegrupper i barnehagen tre måneder før de starter, finner seg raskere til rette

Barn som får være i lekegrupper i barnehagen tre måneder før de starter, blir tryggere og finner seg fortere til rette.

Det viser erfaringer fra barnehagen vår; Kjølstad barnehage i Fredrikstad. Lekegruppene ble en fantastisk løsning på en stor utfordring i barnehagen.

Denne artikkelen har stått på trykk i Først steg nummer 1 2019.

 

På besøk hver torsdag

Ideen til lekegruppene fikk vi fra danske barnehager, som ga foreldre tilbud om å komme på lekegrupper i barnehagen, før barna startet. Vi inviterte alle nye ett- og toåringer med foreldre til å komme i barnehagen en time mellom klokka 10:00 og 11:00 hver torsdag. Målet var at barna skulle bli kjent og få leke i barnehagen. De fikk mulighet til å komme til barnehagen fra 26. april og fram til sommeren. Dette er en tid på dagen og en årstid da barna som oftest er ute og leker, og lokalene står tomme. Det var viktig at en av foreldrene var med, for å skape en trygg ramme uten noen form for separasjonsangst.

 

Trygge foreldre

Pedagogene som skulle arbeide på avdelingene til ett- og toåringene hadde ansvaret for lekegruppene. Vi gjorde verken forberedelser, eller hadde noe program. Barna skulle komme for å leke og bli kjent med barnehagen. Dette ga også foreldrene en stor mulighet til å bli kjent med personalet. De kunne planlegge hvordan oppstarten skulle foregå. Hva var viktig å tenke på? Hva trengte foreldrene å kjøpe inn av klær? Hvordan kan avskjeden planlegges, slik at det blir til det beste for barnet?

På denne måten opplevde vi ikke bare at barna ble trygge, men også at foreldrene ble det. Barn speiler sine foreldre. Det foreldrene opplever trygt, vil barna også oppleve trygt. I tillegg ga dette foreldrene mulighet til å bli kjent med hverandre.

En annen fordel var at vi fikk fanget opp barn som trengte ekstra oppfølgning, og vi kunne sette i gang en prosess allerede før barna begynte i barnehagen. Vi kunne formidle kontakt med de aktuelle instansene.

 

Fant seg fort til rette

Hva skjedde da august kom? Ikke alle barna som begynte hos oss, hadde deltatt på disse lekegruppene. Vi hadde også fordelt oppstarten over noen uker, slik at ikke for mange nye barn kom samtidig. Det ble en tydelig forskjell. Barna som hadde deltatt på lekegruppene, fant seg svært fort til rette. Vi opplevde dette som gode dager, barna virket tilfredse, de deltok i måltidene, og de godtok å sove også. Enda viktigere var det at foreldrene var tryggere på barnehagen og overførte en trygg holdning til barna sine. En mor sa: «Dette reddet meg. Nå visste jeg hva jeg skulle gjøre når jeg skulle gå fra barnet mitt i barnehagen. Flott å bli kjent med dere også». Vi vil derfor anbefale lekegrupper til alle barnehager. En god løsning på en stor utfordring for små barnekropper. Vi opplever dette som en investering.

 

  • Marianne Jones, virksomhetsleder, Kjølstad barnehage, Fredrikstad