Carl Teodor (4) drømte om stjerner og planeter, og fikk en tur i verdensrommet sammen med pedagogisk leder Anette Svendsen i Asak kulturbarnehage i Halden. Foto: Asak kulturbarnehage
Carl Teodor (4) drømte om stjerner og planeter, og fikk en tur i verdensrommet sammen med pedagogisk leder Anette Svendsen i Asak kulturbarnehage i Halden. Foto: Asak kulturbarnehage

– I vår barnehage oppfyller vi alle drømmer barna kommer med

I Asak kulturbarnehage i Halden får barna oppfylt sine drømmer som å dra ut i verdensrommet og styre en brannbil. Barna elsker det, og de ansatte lærer å se barna bedre.

I vår barnehage oppfyller vi alle drømmer barna kommer med. Ved å få et innblikk i deres drømmer kan vi som voksne se dem på best mulig måte, forteller Anette Svendsen, pedagogisk leder i Asak kulturbarnehage i Halden.

Denne artikkelen er også publisert i Første steg nr. 4 / 2017

Prosjektet startet hun for fire år siden, og i løpet av disse årene har en rekke drømmer blitt virkelighet.

 

Når jeg finner på en drøm, blir jeg skikkelig glad inni hjertet mitt.
- Sebastian (5)

 

Egen drømmevegg

Drømmene barna kommer med skriver Anette Svendsen opp på lapper, som hun fester på drømmeveggen i barnehagen. Når en drøm er oppfylt henger hun opp bilder som alle kan se på.

For Anette handler det om at barna skal ha reell innflytelse på egen hverdag ved at de føler seg sett og hørt.

– Alle drømmer kan oppfylles. Det avgjørende er at vi voksne er nysgjerrige, kreative og viser engasjement. Drømmene trenger ikke være nye eller ekstreme. Det viktige er at de er unike og spesielle for barnet som bærer på den konkrete drømmen, påpeker hun.

– Drømmer betyr at vi kan drømme, og det er  så fint og koselig, og så er det så gøy å se på bilder på veggen etterpå, sier Mathilie (6).

– Når jeg finner på en drøm, blir jeg skikkelig glad inni hjertet mitt, smiler Sebastian (5).

 

 

Ingen begrensninger

Noen prosjekter varer i et par timer, mens andre strekker seg over dager, uker eller kanskje til  og med måneder. Drømmene kan være både små og store.

– Alt kan gjennomføres på en eller annen måte, sier Svendsen.

Tilbakemeldingene har vært bare positive.

– Barna elsker alle de gode opplevelsene og samtalene drømmene gir, og det er flott å se hvor stolte de er. Foreldre lar seg både fascinere og imponere. Dette er noe vi kommer til å fortsette med, og kanskje kan vi inspirere andre til å gjøre det samme, sier den pedagogiske lederen.

– Ofte ser vi dessverre at voksne spør andre voksne om gode ideer til aktiviteter i barnehagen. Ingen vet bedre, eller har bedre ideer, enn barna selv. Vi må ta dem på alvor, mener Svendsen.

 

Gir positiv fremtidstro

– Drømmer og ønsker er ofte en del av fantasien til barn, og kan være med på å gi positive forventninger til fremtiden, sier psykolog Elisabeth Gerhardsen.

Hun forteller at det noen ganger kan være noe lekent og uvirkelig over drømmene, som det å være astronaut. Det kan du spinne morsomme tanker og indre bilder rundt sammen med barnet.

– Det minner om femåringens fantasier om en gang å bli så sterk at han kan flytte fjell, eller rekke opp til månen, sier Gerhardsen.

 

 

Tar barna på alvor

Psykologen sier det er hyggelig at voksne lokker frem drømmer og tar dem på alvor, men at en annen koselig aktivitet kan være å lage eventyr sammen med barna, fordi det også stimulerer fantasien.

Du kan uansett ikke hjelpe barnet til å oppfylle alle drømmer. Å drømme uten at det alltid blir virkelighet er viktig for at barna skal lære seg å bli fleksible, og ikke minst venne seg til å lytte til fornuften mer enn lysten. Det viktigste er at vi som voksne ikke knuser drømmene, men heller svarer vennlig og kanskje fanta-serer litt sammen med barnet, sier Gerhardsen.