Empty article - Title
Støvsuger og mange andre hjelpemidler er viktige for en bilpleier. Faglig leder Kurt Ekerhaugen gir Ernest Dulkic gode råd.
Støvsuger og mange andre hjelpemidler er viktige for en bilpleier. Faglig leder Kurt Ekerhaugen gir Ernest Dulkic gode råd.

Ernest er stolt av å gjøre bilpleie til sitt yrke

Ungdommene som tas inn, må være klare til å gå ut i jobb, være blide og ha lyst til å lykkes, sier Kurt Ekerhaugen som har vært en av pådriverne for å blåse i gang bilepleiefaget. Så skinner også lakken når Ernest Dulkic (18) har gått grundig over med pusseutstyret.

Publisert

Møller Medvind har skrevet kontrakt med sine tre første lærlinger, og Kurt Ekerhaugen er faglig leder. Han er også avdelingsleder hos Møller Medvind, men la oss ta det hele fra starten.

– Eierne våre ville ta samfunnsansvar og gjøre noe aktivt for unge folk mellom 18 og 30 som av forskjellige grunner har falt ut av skolen eller yrkeslivet. De etablerte Møller Medvind, og målet vårt er å rekruttere fra de som står utenfor. Dette skjer i samarbeid med Nav, sier Kurt Ekerhaugen. Den største kunden er Møller Bil, som forhandler Audi, Volkswagen, Skoda og Seat over hele landet.

Den 1. januar 2018 startet Møller Medvind med fem unge som hadde som arbeidsoppgave å klargjøre biler for salg. Kjøretøyene skulle vaskes og poleres grundig, så de skinte både innvendig og utvendig. Nå er arbeidsstokken oppe i mellom 40 og 50 årsverk, og de ansatte, som har fått opplæring, er også populære andre steder. Mange har gått til Møller Bil rundt om på forskjellige steder. Målet er at flertallet av de unge skal videre, for da blir det rom for å ta inn nye som kan ha nytte og glede av et slikt tilbud.

– Hva kreves av dem dere tar inn?

– De må være klare for å gå ut i jobb, være blide og ha lyst til å lykkes. Vi legger ikke særlig vekt på CV-en, og her er det unge med mange ulike historier. Møller Medvind ser framover og ikke bakover. Det skal være trygt å komme hit, vi håndplukker folk i ledelsen, og det er lav terskel for en kaffeprat. Her lærer også de unge arbeidslivets regler, som at du må komme tidsnok og si fra hvis du er forsinket, sier Kurt Ekerhaugen.

– Er det mange som takker for seg?

– Vi lykkes med 70 prosent, mens det er 30 prosent som finner ut at dette ikke er noe for dem. Skal du gjøre en god jobb, må du ha lyst til å være her.

LES OGSÅ: Flere med lang erfaring skal få komme inn på lærerutdanning for yrkessjåfører

Kurt Ekerhaugen har vært en av pådriverne for at bilpleie skulle bli et eget fag med læretid og egen fagprøve. Arbeidet med å utvikle læreplaner ble startet i 2019, og nå er faget godkjent. For Møller Medvind var det viktig å bli en lærebedrift raskt.

Fra fortvilelse til glede

Ernest Dulkic (18) var den andre i landet som ble lærling i bilpleiefaget, og nå har Møller Medvind tre. Taket er satt på rundt ti lærlinger, for det kreves også et godt støtteapparat rundt dem.

Det så mørkt ut da Ernest avsluttet skolegangen på Kuben videregående skole i 2021. Han hadde gått teknologi og industrifag (TIP) og vg2 transport og logistikk.

Ernest Dulkic polerer så faglig leder Kurt Ekerhaugen kan speile seg i lakken.
Ernest Dulkic polerer så faglig leder Kurt Ekerhaugen kan speile seg i lakken.

– Men dette var midt i koronatiden, transportbransjen slet og tok inn få lærlinger. Jeg søkte overalt uten å få et eneste napp, sier Ernest Dulkic. Han gikk og engstet seg hele sommeren og sjekket mailen, men det dukket ikke opp noen positiv beskjed. Da han kom tilbake til skolen, fikk han hjelp av veilederen sin til å finne læreplassen hos Møller Medvind.

– Jeg ble så stolt og glad.

Hele ansiktet til 18-åringen er et stort smil.

– Helt fra jeg var liten har jeg vært opptatt av biler, og nå skal jeg snart ta lappen. Det er bare oppkjøringen som mangler, forteller lærlingen, som gleder seg til han kan kjøpe seg sin egen Audi.

Denne dagen er også byråden for oppvekst og kunnskap i Oslo, Sunniva Holmås Eidsvoll, innom for å høre mer om Møller Medvind, og hun får en grundig demonstrasjon i hva som kreves av en dyktig bilpleier. Godt håndlag og riktig utstyr er viktig, og spesialklutene må finne fram til de innerste krokene av bilen.

Ernest Dulkic viser byråd Sunniva Holmås Eidsvoll hvordan en bil skal vaskes riktig. Mohamed Abbikarim Hassan (til høyre) begynte også som lærling hos Møller Medvind sist høst.
Ernest Dulkic viser byråd Sunniva Holmås Eidsvoll hvordan en bil skal vaskes riktig. Mohamed Abbikarim Hassan (til høyre) begynte også som lærling hos Møller Medvind sist høst.

For Ernest er dette en perfekt start på yrkeslivet, og han har et råd til andre som lurer på hvilken utdanning de skal velge.

– Det er mange som tror at studie-spesialisering er det eneste som gir muligheter. Da ber jeg dem tenke litt over hvor godt de liker å sitte på skolebenken, og om de gjør noe på fritiden de liker bedre.

– Hva ser du for deg at du gjør når du er 25 år?

– Nå får jeg en god start med fagbrev, og så tror jeg at jeg har bygget meg oppover. Kanskje som mekaniker eller innen salg. Det er mange veier videre, sier 18-åringen.

Skal utvide

Arbeidet er i gang med å utvide til Møller Medvind Arena. Det skal være et inkluderingsbygg som også har flere oppgaver.

– Møller Bil vil beholde flere brukte biler de normalt ikke ville ha tatt inn, og så skal vi sette dem i stand for salg her, sier Kurt Ekerhaugen. Han har fått reaksjoner på at det skal ta to år å lære seg bilpleiefaget, og det er også lagt inn noen andre, beslektede oppgaver i læreplanen.

– Lærlingene skal kunne reparere litt småskader, både på karosseriet og interiøret, og så skal de ha opplæring i kundebehandling. Men skal du bli en god bilpleier, syntes jeg faget var stort nok i utgangspunktet, sier den faglige lederen. Han er sikker på at utdanningen vil være med og øke seriøsiteten innen bransjen, selv om det er langt igjen.

Powered by Labrador CMS