Geir Inge Mikkelsen.
Geir Inge Mikkelsen.

Geir Inge fikser gamle biler

Da han var liten satt han bak i hattehylla i familiens boble, da de var ute på tur. Nå er han biloppretter.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har drømmejobben, sier biloppretter Geir Inge Mikkelsen (44) i T1Motor AS. Mosegrodde bilvrak, rustne og forfalne, blir som nye biler i dette verkstedet.

Vi møter ham i verkstedet som han driver sammen med bilmekaniker Vegard Grindflek og daglig leder Gro Irene Grindflek.

Han går bort til en gammel VW boble og begynner å sveise på karosseriet hvor han har skåret bort mye rust. En ny del blir sveiset på plass. Slik blir bilen bygget opp igjen, del for del – eller med andre ord bit for bit.

– Denne bilen er en 1959-modell VW boble, ragtop, et klenodium, sier han. Bilen har fått navnet Dark Secret. Da Mikkelsen og kollegaene i T1Motor hentet den i Oslo hos kunden, lå motoren, skjermene og andre deler i en haug inne i kupeen. Hver enkelt del blir satt i stand forskriftsmessig. Om noen måneder skal bilen bli som ny igjen.

Lyseblå

Mikkelsen tar en sveisepause og viser vei til naborommet i verkstedet. Der står det mange VW bobler som er så fine at det ser ut som de kommer direkte fra fabrikken. Kollegaene hans arbeider med siste finish på biler der. En av bilene som er nesten ferdig, er en lyseblå VW boble, årsmodell 1964.

Bahama Blue! Det er navnet på den bilen, et navn som den har fått etter fargen Bahamas Blue.

Dette er VW bobla «Bahamas Blue» som en gang i tiden sto som et skall på en pall bak en låve. Mikkelsen har tatt plass ved rattet.
Dette er VW bobla «Bahamas Blue» som en gang i tiden sto som et skall på en pall bak en låve. Mikkelsen har tatt plass ved rattet.

Bahama Blue er på en måte tre biler i én bil. Skallet til bilen – karosseriet – sto på en pall utenfor en låve i Os i Østerdalen. Understellet er fra en annen gammel VW boble. Delene, alt fra dører, bakluke, panser, vinduer, motor og girkasse til forstilling, har de plukket fra en tredje boble.

– Bahamas Blue var den første bilen vi bygde opp del for del, fra bunnen, etter at vi begynte firmaet T1Motor AS, sier Geir Inge Mikkelsen. De har også lakkert bilen, overhalt motoren og utført alt arbeidet innvendig i kupeen.

Her er noe av verktøyet Geir Inge bruker.
Her er noe av verktøyet Geir Inge bruker.

Kundene kommer fra store deler av Norge, ønsker nytt liv til sine gamle biler, som kan ha vært i familien i flere generasjoner. Mange har et sterkt, personlig forhold til sin gamle VW boble. T1Motor jobber også med andre bilmerker. De reparerer for øvrig gamle biler – renoveringsobjekter.

Satt i hylla

Geir Inge Mikkelsen har vokst opp med VW bobler. Inne i kupeen, bak baksetet, er det en hattehylle med et rom hvor man kan legge fra seg bagasje.

– Jeg satt bak i hattehylla i en VW boble, sammen med min søster, da vi var ute på tur på skogsbilveiene med bilen til min tante da vi var små barn, minnes han. Det var uforglemmelige turer.

Da han ble gammel nok til selv å kjøre bil, var han ikke i tvil om hva slags bil han skulle kjøpe.

– Min første bil var en VW boble stylet som en Porsche, sier han.

Mikkelsen sveiser på en gammel VW boble.
Mikkelsen sveiser på en gammel VW boble.

Geir Inge Mikkelsen arbeidet i mange år på vanlig bilverksted, med service på biler og EU-kontroller. Drømmejobben han mener han har nå, er mye bedre enn A4-jobben, mye mer utfordrende og mye mer interessant.

– Nå arbeider jeg med det jeg vil jobbe med. Svært variert, sier han. I prinsippet driver Mikkelsen og kollegene på T1Motor AS nesten som en manuell bilfabrikk, når de bygger opp igjen bilene fra bunnen, del for del. Bilvrak forvandles til skinnende klenodier til glede for VW boble-entusiaster over hele Norge.