Færre vil bli lærer på høyere klassetrinn

Fallet i søkere til lærerutdanningene fortsetter. – Jeg skulle gjerne sett enda bedre søkertall, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe.

Publisert

Onsdag ble årets søkertall til høyere utdanning fra Samordna opptak lagt fram på en pressekonferanse.

I fjor viste tallene at færre søker seg til lærerutdanningene. Årets tall viser at trenden fortsatt er nedadgående.

I år er det 10 630 søkere som har en skole- og barnehagerettet lærerutdanning som sitt førstevalg, ifølge Kunnskapsdepartementet. Det er en samlet nedgang på 10,4 prosent.

Faller videre

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe forsøkte å legge vekt på at det er en ørliten positiv trend for søkertallene til grunnskolelærerutdanningen 1-7, som har 147 flere førstevalgsøkere enn i fjor. Men samtidig fortsetter søkertallene å synke på grunnskolelærerutdanningen 5-10 og lektorutdanningen 8-13.

Samlet sett har antall førstevalgsøkere til disse tre utdanningene falt med over 20 prosent de siste fem årene.

– Skulle gjerne sett bedre

Det betyr at stadig færre unge søker seg til læreryrket på de høyere klassetrinnene.

– Jeg er imponert over innsatsen til lærerne under koronapandemien. Krisene vi har stått i de par siste årene har virkelig vist hvor viktig læreryrket er. Derfor er jeg veldig glad for at flere enn i fjor vil bli lærer for barn på 1. – 7. trinn, men jeg skulle gjerne sett enda bedre søkertall, sier Borten Moe i en pressemelding i forbindelse med søkertallene.

For barnehagelærerutdanningene er tallene enda tristere. De har en nedgang på 1000 førstevalgsøkere siden i fjor, noe som betyr at de har mistet hver fjerde søker.

Det har vært lang strid om lærerutdanningen på Nesna som nylig ble reddet fra nedleggelse. Søkertallene viser at de akkurat har nok førstevalgsøkere til å kunne fylle hundre studieplasser.

Underfinansiering

Studentleder Elise Håkull Klungtveit er svært skuffet over nedgangen i søkertallene til flere av lærerutdanningene:

– Jeg er dessverre ikke overrasket, men veldig bekymret, sier Klungtveit.

Pedagogstudentene tror de lave søkertallene skyldes den langvarige underfinansieringen av lærerutdanningene. Hun sier at det trengs penger på bordet for å rekruttere og utdanne nok lærere

– Og det trengs nå! sier Klungtveit

I årevis har lærerstudentene gjennom Studiebarometeret rapportert om lærerutdanninger som ikke svarer til forventingene.

– Vi må ta den unge generasjonen på alvor, de søker seg ut utdanninger de vet er gode. Vil vi ha flere søkere til lærerutdanningene, må vi lytte til tilbakemeldingene fra studentene, sier hun.

Powered by Labrador CMS