Førskolebarna Matheus Lilleby Petersen (5) (t.h.) og Brage Bakken (5) fra Semsbyen barnehage er på tilvenning på SFO på Sem skole ved Tønsberg, og alle barna setter et merke der de bor på kartet. Foto: Marianne Otterdahl- Jensen
Førskolebarna Matheus Lilleby Petersen (5) (t.h.) og Brage Bakken (5) fra Semsbyen barnehage er på tilvenning på SFO på Sem skole ved Tønsberg, og alle barna setter et merke der de bor på kartet. Foto: Marianne Otterdahl- Jensen

Barnehagebarna får tilvenning på SFO tre måneder før skolestart

Femåringene Matheus og Brage er på tilvenning på SFO tre måneder før skolestart. Det gjør at barna blir kjent og er tryggere når de starter.

Publisert   Sist oppdatert

Ved Semsbyen barnehage i Tønsberg kommune ønsker SFO å gjøre en ekstra innsats for at nye førsteklassinger skal få en god og smidig overgang fra barnehage til skole og SFO. Om våren kommer skolestarterne på besøk til SFO både med barnehagen og foreldre.

Leken er viktigst

SFO VED SEM SKOLE

Åpningstid 07.00–16.30

67 barn

7 ansatte og en lærling

– Det handler om å gi både barn og foreldre trygghet, sier SFO-leder Torill Hektoen ved Sem skole. Hun fikk ideen fra en SFO-konferanse i Oslo.

– Årets skolestartere er det tredje kullet som er med på ordningen, og vi har bare fått gode tilbakemeldinger, sier Torill, som ikke kjenner til andre skoler med det samme tilbudet.

I tilvenningen på SFO øver førskolebarna på å vente på tur, ta imot enkle beskjeder og lytte til hverandre.

Amalie, Iva Filippa og Alma må lære seg å vente og stå i kø, når alle må på do samtidig, og SFO-leder Torill Hektoen er med. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen
Amalie, Iva Filippa og Alma må lære seg å vente og stå i kø, når alle må på do samtidig, og SFO-leder Torill Hektoen er med. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

– Selv om mange av skolestarterne kjenner bokstavene og kan skrive sitt eget navn, er det ikke bokstaver vi trener på i barnehagen. Leken står i fokus, og lek er jo også læring. Sosiale ferdigheter læres lettest gjennom situasjoner i lek, sier pedagogisk leder Monica Låhne fra Semsbyen barnehage, som er med barna på SFO-tilvenning. Torill nikker og forteller at leken også er viktig på SFO. De er mye ute, og ballbingen er svært populær. Barna hopper paradis og slengtau. De husker og bruker kroppen. De øver også på å vente på tur, ta imot enkle beskjeder og lytte til hverandre.

Første steg

Denne artikkelen har stått på trykk i Første steg nummer 2 2019

DETTE TRENER BARNA PÅ

Barna øver på sosiale og praktiske ferdigheter både i barnehagen og på SFO før de begynner på skolen.

  • Være en god venn
  • Respektere at alle er forskjellige Inkludere andre i lek
  • Respektere det når noen sier stopp Stoppe hvis noen sier de ikke liker det de gjør
  • Klare toalettbesøk på egenhånd
  • Mestre påkledning, inkludert glidelåser og skolisser
  • Stå i kø og vente på tur
  • Lytte til andre barn eller voksne uten å avbryte
  • Sitte stille ved matbordet og smøre sin egen brødskive
  • Ta imot enkle beskjeder

Kilde: Torill Hektoen

Gledet seg til skolestart

Matheus Lilleby Petersen (5) og Brage Bakken (5) er to av ni skolestartere fra Semsbyen barnehage som er på tilvenning. Brage forteller at det er morsomt å leke ute i skolegården, og at barnehagen har hatt karneval i gymsalen på skolen. Monica forklarer at barnehagen bruker skolen på flere måter, så barna blir kjent

– Storesøsteren min Maja går på skolen, og jeg gleder meg til jeg også skal begynne, sier Matheus.

Bård Adrian (t.v.) og Alma øver på å knyte skolissene og får god hjelp av pedagogisk leder Monica Låhne i Semsbyen barnehage. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen
Bård Adrian (t.v.) og Alma øver på å knyte skolissene og får god hjelp av pedagogisk leder Monica Låhne i Semsbyen barnehage. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

Førsteklassingene Alma Larsen (6), Amalie Lysebakk (6), Iva Filippa Ibishi Hammern (6) Bård Adrian Birkeland Endsjø (7) og Oskar Amandus Theigler (6) var med på SFO-tilbudet for et år siden.

– Jeg gledet meg til å begynne på skolen, og det var kjempegøy å komme hit og leke, sier Alma.

Monica forteller at skolestarterne i de fire barnehagene i distriktet, Rannveigs gårdsbarnehage, Semsløkka barnehage, Aulerød barnehage og Semsbyen barnehage treffer hverandre fire ganger i løpet av våren, én gang i hver barnehage. De har også et felles tema som de jobber med. I år er det Bukkene Bruse. Når barna begynner på skolen, fortsetter lærerne å jobbe med samme tema, slik at barna kan gå videre med noe de kjenner fra før.

Matheus Lilleby Petersen (f.v.), Bård Adrian Birkeland Endsjø, Alma Larsen, Brage Bakken, Oskar Amandus Theigler, Iva Filippa Ibishi Hammern og Amalie Lysebakk snakker om plakaten de har laget med temaet Bukkene Bruse. De synes det er fint med tilvenning på SFO før skolestart. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen
Matheus Lilleby Petersen (f.v.), Bård Adrian Birkeland Endsjø, Alma Larsen, Brage Bakken, Oskar Amandus Theigler, Iva Filippa Ibishi Hammern og Amalie Lysebakk snakker om plakaten de har laget med temaet Bukkene Bruse. De synes det er fint med tilvenning på SFO før skolestart. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

Trygge foreldre

Skolestarterne er på besøk på SFO to ganger før påske og cirka én gang i uken etter påske og frem til sommerferien. På SFO trener barna på å knyte skolisser og ta på seg ytterklær. De trener på å klare seg alene på do, vente på tur og ikke avbryte når noen snakker.

– Min sønn har ingen tilknytning til skolen fra før, og han har ikke noe særlig forhold til skolestart. Besøkene på skolen, sammen med de voksne han kjenner godt i barnehagen, er derfor gull verdt, sier mamma Camilla Kløv Dahl.

– Når vi foreldre i tillegg får navn og ansikt å forholde oss til, slik at vi vet hvem som skal ta vare på barna våre, blir vi også trygge, sier hun.

Bli kjent-kvelder

Alle foreldre med barn som skal begynne i første klasse på Sem skole i august, får invitasjon til foreldremøte på SFO året før og «bli kjent-kvelder» i mai og juni. Målet med kveldene er at både barn og foreldre blir bedre kjent med hverandre før skolestart, at det skal oppstå nye vennskap. Foreldrene får også en plan over SFOs aktiviteter før skolestart.

– Det er viktig at vi som voksne bidrar til at alle barna får venner, og at de som synes skolestart virker skummelt, blir trygge. Kanskje kan barna treffes i sommerferien, slik at de ser enda mer frem til å begynne på skolen med en ny venn. Barnehagene legger også til rette for dette, sier SFO-lederen.

– Bli- kjent-kveldene gir også oss som jobber her et enda bedre grunnlag for å ta godt imot alle ved skolestart i august, påpeker SFO-lederen. Hun sier barnehagene og skolen samarbeider godt for å få til en trygg overgang fra barnehage til skole.