Forsker Dima Mohamad ved UiO
Foto: Colvin/UiO
Syriske barn i norsk skole savner å ha venner i klassen
Barn med behov for ekstra støtte på grunn av psykiske eller fysiske utfordringer, har det særlig krevende. Det viser forskningen til Dima Mohamad.
I sitt mastergradsprosjekt har Dima Mohamad intervjuet fem syriske elever med spesialpedagogiske behov og foreldrene deres. Mohamad er nå forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. I 2023 begynte hun på et doktorgradsarbeid om innvandrerbarn med særlige behov.
– Doktorgradsarbeidet mitt bygger delvis videre på funn fra min masteroppgave. Nå skal jeg forske på barn med ulik innvandrerbakgrunn, forteller Mohamad til Utdanningsnytt.
Lavere skuldre, men også utenforskap
Da Mohamad intervjuet foreldre i forbindelse med masteroppgaven, sa foreldrene at de er takknemlige for at de slipper å skjule de spesialpedagogiske
behovene i Norge. Og etter å ha fått hjelpen de trenger til barna, klarte de å senke skuldrene.
De syriske barna forteller at
de i Norge ikke møter det samme faglige presset som de møtte i hjemlandet. De er lettet over at de nå kan lære på egne premisser.
Men mye er likevel vanskelig; ikke minst å navigere i systemet for å få den riktige hjelpen.
– Dette er svært
bekymringsfullt. Det skal ikke være slik at en vellykket inkludering
forutsetter at du mestrer språket. Det er en urealistisk
forventning som legges på de nyankomne, sier Mohamad til Forskning.no
Mohamad forteller
at flyktningbarna har sterke fortellinger om utenforskap. De syriske barna sier at de savner venner i klassen.
Trenger å trene språk med jevnaldrende
Mohamad peker på at det ut fra et inkluderingsperspektiv er problematisk at barna ikke
har vennskap blant norskspråklige barn.
– En vellykket
inkludering forutsetter arenaer hvor du kan trene på språket med jevnaldrende.
Å få tilgang til hverdagsspråket gjennom felles aktiviteter og fellesskap er
noe annet enn å bare lære seg det på skolebenken, påpeker Mohamad.
At det er så
vanskelig å få tilgang til hjelpeapparatet før familiene behersker norsk,
krever mer innsats på systemnivå, mener forskeren.
– Jeg oppdaget at
blant flyktningbarn er det en større andel barn med særskilte behov
sammenlignet med andelen barn med særskilte behov blant norskfødte barn, sier hun.
Mangler forskning på syriske flyktninger
Mer enn 35.000 syriske flyktninger kom til Norge i 2011 da krigen brøt ut.
Internasjonal forskning viser at det ikke er så enkelt å starte livet på nytt etter å ha flyktet fra et land i krig. Å møte en helt ny kultur, et nytt språk og et annerledes skolesystem er krevende.
I Norge, og også i Norden, er forskningen på flyktningbarn med særskilte behov mangelfull.
Fram til nå har vi visst lite om hvordan Norge møter behovene til flyktningbarn. Enda mindre vet vi om hvordan flyktningbarn med særlige behov har det i Norge.
Barn som har
spesialpedagogiske behov, er særlig sårbare i møte med det nye landet.
Har bakgrunn som
grunnskolelærer
Dima Mohamad var selv grunnskolelærer da hun
forlot Syria for syv år siden. Med stipend fra det italienske
utenriksdepartementet reiste hun til Italia, hvor hun tok en mastergrad i
klinisk psykologi.
To år senere var
hun i Norge og fullførte en ny mastergrad ved Norges teknisk-vitenskapelige universitet (NTNU)i Trondheim. Etter noen år som lærer i
Norge, bestemte hun seg for å skrive en doktorgrad om innvandrerbarn med
særlige behov som trenger ekstra støtte.
Forskeren
konkluderer med at det må settes fokus på å motvirke isolasjon. Skolen har en
jobb å gjøre med å skape inkluderende klasserom som omfavner mangfold, slår hun
fast.
© Utdanningsnytt