Det er mye som er forskjellig fra en elbil til kjøretøy som går på bensin eller diesel, og elevene får en innføring. Det er fra venstre Faiz Alam, kontaktlærer Arnfinn Gilberg, Danish Khan og Saqlain Haroon.
Det er mye som er forskjellig fra en elbil til kjøretøy som går på bensin eller diesel, og elevene får en innføring. Det er fra venstre Faiz Alam, kontaktlærer Arnfinn Gilberg, Danish Khan og Saqlain Haroon.

Ved Stovner videregående lærer elevene å mekke fremtidens biler

Faglærer Arnfinn Gilberg ved Stovner videregående skole i Oslo er ikke tvil. Det er null utslipp som gjelder i fremtiden. Derfor legger han og kollegene til rette for at elevene skal være best mulig rustet til å håndtere den nye bilparken.

Publisert

En blå Think står parkert inne i verkstedhallen. På bakruta står det «Stovner videregående henger ikke etter på elbil».

Nå kan det virke som en evighet siden disse nyvinningene dukket opp, men den aller første prototypen, som het Pivco, ble utviklet her i Groruddalen på begynnelsen av 1990-tallet. Rekkevidden har vært det store problemet, men da det ble gjort store fremskritt innen batteriteknologi, løsnet proppen i systemet. Elbilsalget tok av i 2011, og de siste årene har utviklingen av elbiler og hybrider skutt fart. Ser vi på dagens bilsalg, så utgjør de rundt halvparten.

Da er det enkelt å forstå at fremtidens mekanikere må ha kontakt med virkeligheten for å kunne gjøre en god jobb. Pådrivere innen faget er viktig, og Arnfinn Gilberg brenner for oppgaven.

Han er faglærer og kontaktlærer for de 16 elevene på vg2 på kjøretøy på Stovner videregående skole. Både Møller, Toyota og opplæringskontoret for bilfag i Oslo og Akershus har vært gavmilde, så de unge skal ha noe å skru på. Eller skal vi heller skrive programmere.

Mye med pc

– Selv om utviklingen har gått fort, er det nesten vanskelig å se for seg at det var en verden før bluetooth. Der har du radio og kamera, men også mye annet, sier Arnfinn Gilberg, mens elevene smetter inn spørsmål om verktøyvalg.

Dagens nye biler er ikke totalt forskjellige. De har fortsatt understell, bremser og andre ting vi kjenner igjen fra fortidens modeller.

– En stor forskjell er at mye skjer ved pc-en, som brukes som diagnoseverktøy.

En OBD2-plugg settes i en standardkontakt på bilen. Beskjedene går så via bluetooth til datamaskinen.

– Når en varsellampe lyser, kan bilen fortelle hvorfor. Dette er nesten som når en pasient forteller legen at han har vondt i øret. Da er det ikke nødvendig å sjekke hele kroppen, forklarer læreren.

Gilberg har gått den gamle skolen, og tok fagbrev i 1994 hos Opel-forhandleren Thrane-Steen på Skøyen i Oslo. Nå er det sjette året hans på Stovner videregående skole, der han kjemper for at undervisningen skal være mest mulig relevant.

Fremtidens mekanikere må lære seg både elbiler og hybrid. Faglærer Arnfinn Gilberg er pådriver, og skolen har fått avtaler med både Toyota og Volkswagen, og det trengs moderne utstyr for å henge med.
Fremtidens mekanikere må lære seg både elbiler og hybrid. Faglærer Arnfinn Gilberg er pådriver, og skolen har fått avtaler med både Toyota og Volkswagen, og det trengs moderne utstyr for å henge med.

Elbil-tulling

Dette er beskrivelsen faglæreren bruker om seg selv: I fagfordypningen på yrkesfagstudiet tok han bachelor med en oppgave om elbil, og han vil gjerne være elbilambassadør. Familien har to på lading hjemme i Enebakk om natten og er svært beviste på energiforbruk.

Selv om en elbil ser nesten ut som en bil som går på bensin eller diesel, så er det mye som er annerledes. Motoren og girkassen er bygget for annen energi, og bremsene gjenvinner strøm, som går tilbake til batteriet. Det er også et stort batteri i bilen, og det er viktig at dagens mekanikere vet hvordan det lades.

– Når elevene våre kommer ut i jobb, må de også kunne snakke med kundene, og svare på de tekniske spørsmålene.

De aller fleste bilmerkene har i dag elutgaver eller hybrider i utvalget.

– Vi må legge til rette så elevene lærer det overordnede, og så må lærlingene spesialisere seg, enten de kommer til Toyota, Tesla eller andre, sier Gilberg.

Inn i læreplanene

Nye læreplaner er på gang, og de ansatte på Stovner videregående har vært aktive når det gjelder å komme med innspill.

– Ny kompetanse må inn, og vi må bli mer moderne også her på kjøretøy, sier læreren og peker på at dagens læreplan tar utgangspunkt i forbrenningsmotoren.

Han er også opptatt av at det må gjøres mye med utstyrssituasjonen for å forbedre opplæringen i elbil.

Selv om skolen har noen sponsede elbiler, så trengs det investeringer i utstyr.

– Hva ligner en elbil mest på innen ny teknologi?

– En moderne mobiltelefon, og det er så mange muligheter og innstillinger. Her har de unge fått en del gratis, som har vokst opp med dette. De sliter ikke med å finne fram i en meny.

– Hvor er vi om ti år?

– Da har vi en læreplan og teknisk utstyr som er relevant for opplæringen. Og på veiene går det så godt som bare nullutslippsbiler. Men står du med en lastebil fullastet med fersk laks i Tromsø, er det nok mer aktuelt med hydrogen som energilagring enn batteri, på grunn av ladetiden.

Liker å skru

Nå på høsten gjelder det å få elevene i gang.

– De klør i fingrene, så da må de få lov til å mekke. Elbilen får større plass i undervisningen til våren, sier Arnfinn Gilberg.

Han gir råd om hvordan to av elevene skal få på plass et nytt hjullager.

Flere av de unge låner familiens elbil på fritiden, men dras mellom to verdener.

– For oss er det veldig viktig å kunne elbil i fremtiden, men er du bil-entusiast, er det Volvo 240 som gjelder, sier Faiz Alam fra Linderud, som gjerne tar seg en tur rundt i distriktene.

–Du kan ikke råne med en elbil.