"Einstein hadde også dysleksi", står det tagget her.

Mange skoler vil bli sertifisert som dysleksivennlige

Dysleksi Norge opplever stor pågang fra skoler som vil bli dysleksi-vennlige.

Publisert Sist oppdatert

– Det er ti kriterier som må på plass før en skole kan sertifiseres som dysleksivennlig. Skolene arbeider med disse kriteriene en god stund før de kan søke. I denne prosessen kan de få hjelp av Dysleksi Norge med både kurs, råd og veiledning. Når de føler at de er klare for å søke, så sender de inn en søknad. I søknaden skal de si noe om bakgrunnen for hvorfor de søker, hvem som er involvert, de må ha planer og rutiner som sikrer kartlegging og oppfølging når det gjelder dysleksi, dyskalkuli og spesifikke språkvansker. De må dokumentere at de underviser dysleksivennlig, at de jobber for et godt klassemiljø, og at foreldrene og elevene selv er involvert, sier Vigdis Lothe Waaler, spesialpedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge til Yrke.

Opp mot hundre

Antallet skoler som er sertifisert som dysleksivennlige, ligger nå opp mot hundre. Det er en stor pågang for å få bli sertifisert, og det er etter hvert blitt hele kommuner som har vedtatt at alle deres skoler skal sertifiseres, ifølge Waaler, som sier at Dysleksi Norge har et tett samarbeid med flere av de dysleksivennlige skolene.

LES OGSÅ: Seiersborg vgs: Sertifisert som dysleksivennlig, men må jobbe for å bevare stemplet

I tillegg arrangeres det en gang i året en dysleksivennlig skole-samling som går over tre dager. Denne samlingen er obligatorisk og skal sikre at skolene får tilgang til det siste innen forskning, blant annet.

Ny godkjenning

– I tillegg er erfaringsdeling en viktig del av dette. Skolene må også sende inn en redegjørelse på status annethvert år, slik at vi kan luke ut skoler som ikke oppfyller kravene til å være dysleksivennlige lenger, sier Waaler, som legger til at hun er mektig imponert over Seiersborg videregående skole.

– Det er en skole som virkelig vet hvordan man ivaretar og tilrettelegger for elever med vansker av ulike typer, deriblant dysleksi. Det var en grunnleggende forståelse og holdning til det å streve i skolen som gjennomsyret hele organisasjonen.

Powered by Labrador CMS