Forskning: Skolenedleggelser svekker elevenes læring

Skolenedleggelser og sammenslåinger kan gi langvarige negative konsekvenser for elevers læring – særlig for de mest sårbare, viser en ny kunnskapsoppsummering.

Publisert

Det skriver Dagsavisen.

Når grunnskoler legges ned eller slås sammen, må mange elever bytte skolemiljø. Det skaper det forskerne kaller en «forstyrrelseseffekt», som kan svekke både motivasjon, trivsel og skoleprestasjoner. 

Ifølge Nordlandsforskning rammes særlig elever med lav sosioøkonomisk bakgrunn og minoritetsspråklige barn. Flere studier viser at slike elever får dårligere resultater i lesing og matematikk, og noen får forsinket oppstart på videregående. 

Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll frykter at endringer i skolestrukturen kan forsterke sosiale forskjeller, og peker på at mange kommuner presses til å legge ned skoler på grunn av økonomi. 

Forsker Lea Louise Videt mener det er behov for mer kunnskap om norske forhold. 

Kunnskapsdepartementet har nå bestilt ny forskning for å kartlegge konsekvensene av skolenedleggelser i Norge. Målet er å sikre at endringer i skolestrukturen ikke rammer de elevene som trenger mest støtte – og at fellesskolen fortsatt skal være et verktøy for sosial utjevning.

107 færre grunnskoler

Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet er det blitt 107 færre grunnskoler i Norge siden 2019. Oversikten viser at det særlig er skoler med mellom 100 og 299 elever det blir færre av, og i noen fylker skjer nedleggelsene hyppigere enn andre steder. 

I Finnmark, Innlandet, Nordland, Møre og Romsdal og Telemark er det i dag 20 prosent færre grunnskoler enn det var for 15 år siden. 

I Finnmark er hver fjerde skole lagt ned. 

Disse fylkene har også størst nedgang i antall elever. 

Antallet privatskoler er det derimot blitt mange flere av i Norge det siste tiåret. Det har økt med 33 prosent siden 2014.

Powered by Labrador CMS