Rådgiver Nina Fjeld Løftsnæs har drevet pilotprosjektet der hun har hatt timer i yrkesfaglig fordypning med elevene på vg1 elektro. Ask Bratfos har hatt som YFF-oppgave å lage en presentasjonsfilm av prosjektet med Nina i hovedrollen.
Rådgiver Nina Fjeld Løftsnæs har drevet pilotprosjektet der hun har hatt timer i yrkesfaglig fordypning med elevene på vg1 elektro. Ask Bratfos har hatt som YFF-oppgave å lage en presentasjonsfilm av prosjektet med Nina i hovedrollen.

Rådgiver-Nina har YFF-timer på elektro

Myke ferdigheter står på timeplanen når elektroelevene på Elvebakken forbereder seg på yrkeslivet.

Publisert Sist oppdatert

Yrkesfaglig fordypning (YFF) skal forberede elevene på yrkeslivet. På Elvebakken har de et pilotprosjekt på elektro, der rådgiver Nina Fjeld Løfsnæs er koblet på. Hvorfor kan du få vite mer om i filmen som to IM-elever har laget.

Etter ti år på skolebenken skal elevene på yrkesfag forberede seg på å møte arbeidslivet. Én ting er å kunne håndtere en skrutrekker og koble ledninger riktig, men det er også viktig å kunne legge fra seg mobilen og snakke med de andre i pausene. Det er «soft skills», eller de myke ferdighetene, om du vil, som rådgiver Nina Fjeld Løfsnæs tar for seg. Hun har lang fartstid i skolen, og er rådgiver for elektroelevene på Elvebakken videregående skole. Nå har hun også en YFF-time i uken på vg1, som kommer i tillegg til annen yrkesfaglig fordypning ute i yrkeslivet og med faglæreren. Dette er et helt nytt pilotprosjekt, som flere andre skoler også har vist interesse for.

Her kan du se filmen:  Karriereveiledning YFF - YouTube

Laget film

 Da prosjektet skulle presenteres i Nettverk for rådgivere i regi av Kompetanse Norge, var det behov for en film. Denne jobben tok Ask Bratfos og Jakov Zeljkovic på vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon som et YFF-oppdrag. Det ferdige resultatet ligger nå ute på YouTube. I filmen forteller Nina Fjeld Løfsnæs hvorfor hun mener det er viktig at rådgiveren også er involvert i yrkesfaglig fordypning, og to av elevene på elektro beskriver hvordan de har hatt nytte om disse timene. For mange er det et langt sprang fra klasserommet og over til livet på en arbeidsplass.

En ny situasjon

 Faglærerne driller elevene på hva de må kunne for å gjøre en god, faglig jobb, som for eksempel elektriker. Men så var det alt det andre som er forventet i arbeidslivet.

– Vi har trent på alt fra å ha et fast håndtrykk, til hva det kan passe seg å snakke om i pausene. Du kan stille et spørsmål om hvor lenge en av de ansatte har vært i firmaet, og hva som gjør at han eller hun trives. Det er mye bedre enn å feste øynene i mobiltelefonen, sier rådgiveren.

Fleksibilitet, nysgjerrighet og selvdisiplin er viktige egenskaper for de unge som er på utplassering. Det er også nyttig å bli kjent med de reglene som gjelder, være pålitelig, vise respekt og ha gode evner til å samarbeide.

Fikk god trening

 Det var Nina som tok kontakt med Ask Bratfos og Jakov Zeljkovic på vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon og spurte om de kunne lage en informasjonsvideo, som en av oppgavene i forbindelse med yrkesfaglig fordypning.

– Hun fortalte at hun hadde et prosjekt på elektro, og så snakket vi sammen og satte opp en liten plan, forteller Ask Bratfos.

Guttene filmet, redigerte, kuttet og la på musikk, tekster og grafiske elementer.

– Det ble mye fin arbeidserfaring, og det var ikke så vanskelig, mener Ask Bratfos.

God norsktrening

 Elevene på elektro har ikke norsk før på vg2. Nina Fjeld Løfsnæs trekker derfor inn noe av faget i sine YFF-timer.

– Vi jobber med søknader og øver på intervju, slik at elevene skal være best mulig forberedt. Å kunne føre en ordentlig samtale er også viktig, understreker rådgiveren.

Elevene som er med i filmen, forteller at de har skjerpet seg for å banne mindre, og legger mobilen til side for å bli respektert på arbeidsplassen.

Selv om det kan være hardt å lære seg «soft skills», ser de at det fungerer. 

 

Powered by Labrador CMS