Foto: Utdanningsnytt
Tre av fire elever sier de lærer å være kritiske til informasjon de finner på nett
Elevene sier de lærer å tenke over hvordan de bruker informasjonen de finner på internett.
I Elevundersøkelsen får elevene en rekke spørsmål om bruk av digitale verktøy. Blant annet blir de bedt om å svare på spørsmål om kildekritikk.
Og elevene mener selv de er ganske observante, ifølge tall Utdanningsdirektoratet har publisert.
- Tre av fire elever i ungdomsskolen og videregående skole svarer at de lærer å være kritiske til informasjonen de finner på internett.
- Syv av ti svarer også at de lærer seg å tenke over hvordan de bruker informasjonen fra nett i mange eller de fleste fagene.
Andre internasjonale undersøkelser viser også at elevene bruker internett til å skaffe seg informasjon om samfunnsspørsmål og politikk. I undersøkelsen ICCS (International Civic and Citizenship Education) fra 2022, svarer en av tre norske niendeklassinger at de holder seg oppdatert ved å lese aviser på papir eller nett.
Det er en større andel enn det internasjonale snittet.
Elever som svarer at de er interessert i politikk og samfunnsspørsmål diskuterer gjerne med foreldre og venner, og oppgir oftere at de bruker digitale medier for å finne og dele informasjon.
Inn i læreplanene
I 2020 kunne Utdanningsnytt fortelle at forskere ved Universitetet i Oslo hadde funnet at norske 15-åringer ikke visste hvordan de kunne undersøke om kilder er til å stole på.
Ifølge undersøkelsen svarer under halvparten av de norske elevene at de på skolen har lært å bruke gode søkeord, lese trefflister, vurdere informasjon og avsløre svindel.
Men siden den gang har digitale ferdigheter, kildekritikk og kritisk tenkning fått en mer sentral plass i læreplanene. Resultater fra PISA 2022 viser også at Norge er et av landene hvor elevene har høyeste bruk av digitale ressurser i skolen.