Orkanger ungdomsskole

Lærerne bygde personalrom på dugnad: – Vi kunne ikke sitte i kottene våre lenger

Paviljongen ga nye muligheter på Orkanger ungdomsskole. Da tok lærere og rektor til hammer og malingsspann.

Publisert

Denne saken ble først publisert i Avisa Sør-Trøndelag

I januar kom en etterlengtet paviljong på plass ved Orkanger ungdomsskole etter at den flere ganger hadde blitt utsatt. Rektor Stig Rune Oddli forteller at det var en kjærkommen utvidelse av skolen.

– Det var som natt og dag å få de romma vi har fått. Det er niende trinn som er i paviljongen nå. Det er ikke et nybygg, men det ble kjempefine rom, forteller Oddli.

Alle klasserom i bruk

Årets skoleår er toppåret når det kommer til elever på skolen. 

Til tross for at det kom noen færre elever enn ventet, er elevtallet på rekordhøye 310 elever.

- Vi hadde forventet at det ble 8–9 flere, men noen har valgt å gå på Grøtte skole. Dette er toppåret, før vi får to år med nedgang, men så skal vi litt opp igjen. Men vi kommer ikke til å være så mange som vi er i år. Nå er det fire klasser på hvert trinn og det har vi aldri vært før. Økningen fra i fjor til i år er på 25 elever. Det er en klasse mer og med det er alle klasserom på skolen i bruk, sier Oddli.

Dermed har paviljongen vært helt avgjørende foran årets skoleår.

Slik var fasilitetene til lærerne da ST tok turen til Orkanger ungdomsskole i fjor høst

– Vi er veldig fornøyd med hvordan paviljongen har fungert for oss. Vi har merket at det ikke er så mye ungdommer i gangene. De har samme inngang og garderobe som tidligere, men nå går de direkte ut i paviljongen. Det er ikke den samme trengselen og det merker vi forskjell på. Vi fikk en kjempeeffekt med en gang, sier Oddli.

Bygde om på dugnad

Plassmangelen har vært et sentralt tema når det kommer til de to skolene i Orkanger sentrum. Ved skolestart i fjor kunne ST skrive om at ungdomsskolen manglet personalrom og egnede møterom. Etter at paviljongen kom opp ble det frigjort mer plass inne på skolen. Her har ansatte ved skolen tatt saken i egne hender for å bedre forholdene.

– Vi har brukt en del av arealene som ble tilgjengelig og bygd det om på dugnad. Nå har vi fått oss både personalrom og arbeidsrom og kjøkken. Det er jeg stolt av at vi har fått til, men det er som følge av at vi fikk paviljongen. Det har vært utfordrende å ikke ha personalrom, forteller Oddli.

Oddli forteller at iveren etter å få på plass et personalrom var stor blant de ansatte.

– Vi hadde ikke trengt å gjøre det, men det handler om å skape litt eierskap til det som gjør at det blir litt triveligere omgivelser. Vi brukte noen fellestider på dette arbeidet. Men, flere ville gjerne holde på lenger for å få det enda finere. Etter at personalavdelingen er tatt i bruk har fått et merkbart bedre felleskap, sier Oddli.

Kjøkkenet var ikke en del av dugnadsplanene, men ble med etter hvert.

Bra for arbeidsmiljøet

Også plasstillitsvalgt ved skolen, Sigrun Halsen Husdal, sier det har hatt mye å si for arbeidsmiljøet på skolen.

– Tidligere var lærerne spredd på mange mindre rom med lite plass, men etter dugnaden er alle sammen samlet på ett personalrom. Det har hatt alt å si. Det er ofte beskjeder og informasjon som skal flyte mellom avdelingene. Nå slipper vi å springe rundt på hele skolen. I tillegg har vi tre arbeidsrom, som alle sammen fører inn til pauserommet, så det er mye enklere å nå folk, sier Husdal.

– Men er det riktig at dette skal gjøres på dugnad - av lærerne?

orkanger ungdomsskole. Plasstillitsvalgt Husdal

– Som plasstillitsvalgt så skal jeg ikke si at dette er greit og det er ikke greit, men når det ikke ble noe annen råd, så gjorde vi det selv. Vi kunne ikke sitte inn i kottene våre lenger. Også skal det sies at mye fellestid ble brukt også. Vi er ett kollegium og et veldig bra kollegium. Vi fikk det enda bedre nå når vi kom sammen i det nye personalrommet, sier Husdal.

Oddli merker flere positive effekter.

– Vi merker at folk kommer tidligere på jobb, tar en prat og det varierer hvem man setter seg sammen med. Tidligere møttes nesten kun de som jobbet sammen på trinnet. I dag møter vi hele personalet hver morgen, sier Oddli.

Bygget om i januar

Arbeidet med å bygge opp personalrom, arbeidsrom og kjøkken startet da paviljongen ble satt på plass i januar. Planen var først og fremst et personalrom, men så begynte det å balle på seg.

– Den lettveggen skulle opp. Det ble tidlig bestemt at vi skulle lage personalavdeling, men så begynte flere å drodle om at vi kanskje skulle male når vi først var i gang, så ble det bare mer og mer. Det var ikke planlagt kjøkken først, men så kom det også, sier Oddli før Husdal fortsetter:

Orkanger ungdomsskole.
Slik ser et klasserom ut inn i paviljongen.

– Så ble det litt rekkefølge på det og vi ble veldig engasjert: «Nå må vi male ferdig, for i morgen skal Stig Rune skru opp disse veggene og skapa». Vi ble så ivrig til slutt at det ballet på seg. Det var en dugnad blant de ansatte. Vi som jobbet her ønsket å forbedre det fysiske miljøet. Det klarte vi på kort tid, når vi bare heiv oss rundt, sier Husdal og ler.

Hun understreker at ingen ble pålagt å jobbe dugnad og at dette ikke var noe utdanningsforbundet stilte seg bak, men noe de gjorde for å bedre arbeidsmiljøet.

Powered by Labrador CMS