Marianne Aasen leder utvalget som skal leveres sin rapport om opptakssystemet i høyere utdanning i desember.

Opptakssystemet gjennomgås: – Bør vurdere opptaksprøver og loddtrekning

Det sier Marianne Aasen, som leder arbeidet med å vurdere opptakssystemet i høyere utdanning. Utdanningsforbundet støtter mer bruk av opptaksprøver.

Publisert Sist oppdatert

– Det er problematisk når det blir så små marginer, og kravene blir skyhøye. Samtidig viser statistikk at det har gått en viss inflasjon i høye standpunktkarakterer, sier Marianne Aasen til Khrono.

Aasen, som leder utvalget som i desember skal levere sin utredning av opptakssystemet i høyere utdanning, viser til at årets hovedopptak viser at det er hard kamp om plassene ved prestisjestudiene, og at mange elever bruker mye tid og krefter på å få "nok seksere". Hun mener det er på høy tid at man har en helhetlig vurdering av opptakssystemet.

Les også: 85 lærerstudier mangler studenter

Aasen mener blant annet man bør vurdere om det finnes bedre måter å vurdere akademisk modenhet eller egnethet for yrker enn dagens system, og trekker frem både loddtrekning og opptaksprøver.

Utdanningsforbundet (UDF) uttaler til Aftenposten at de støtter Aasen i at dagens opptakssystem har noen ulemper. De ønsker et system som i større grad baserer seg på opptaksprøver.

– Men vi ønsker ikke at en opptaksprøve eller en standardisert test skal erstatte kvalifiseringen elevene får gjennom videregående opplæring. Det vil være et blindspor, sier nestleder i UDF, Hege Valås, til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS