På Jønsberg er rektor Renate Christiansen Lunde svært glad for godt samarbeid med helsesykepleieren på skolen.

På Jønsberg samarbeider rektor og helsesykepleier om å hjelpe sårbar ungdom

Da skolen gikk i rødt, la helsesykepleieren på Jønsberg ut status om åpen dør på skolens Facebook.

Publisert Sist oppdatert

– Tanken er at da det ble mindre folk på døra mi, så måtte jeg vise meg fram på en annen måte, sier Astrid Torgunrud, helsesykepleier i Stange kommune.

Helsesykepleier Astrid Torgundrud bruker blant annet Snapchat i kontakt med elevene.

Blant skolene Torgunrud har ansvar for, er Jønsberg videregående, en naturbruksskole i Innlandet med rundt 220 elever og bortimot 30 elever som tar voksenkurs til agronom. Flere av elevene bor på internat, og mange har god bruk for samtaler med blant annet helsesykepleier.

Åpen dør

– Jeg praktiserer alltid åpen dør, og jeg er også åpen for at elevene kan ta kontakt med meg utenom vanlig arbeidstid. Hvis det er meldinger jeg mener haster, så svarer jeg og tar tak i saken der og da, hvis ikke så svarer jeg at jeg kommer tilbake til dem for eksempel dagen etter. Jeg synes det er viktig å være tilgjengelig, og jeg har mulighet til det. Jeg forstår at ikke alle kan jobbe på samme måte som meg, men det er viktig å være til for ungdommene når behovet er der, sier helsesykepleieren.

Astrid Torgunrud forteller at hun praktiserer tilgjengelighet blant annet ved å forsøke å være der elevene er.

Kantine og internat

– Jeg går rundt i kantina, og får vist meg fram. Jeg møter elevene på internatet og i klasserommene. Jeg prøver å presentere meg for alle, og benytter alle treffpunkter. Jeg bruker også sosiale medier, Facebook og Snapchat, sier hun og presiserer at hun også framsnakker alle andre som arbeider med ungdom i Stange kommune.

Les denne: Ekstra timer med helsesykepleier ga ikke bedre trivsel eller lavere fravær

– Dersom jeg opplever at elevene trenger eller heller vil snakke med en annen enn meg, så hjelper jeg dem gjerne å finne en annen å snakke med. For eksempel om de heller vil snakke med en mann, eller om det er en annen faggruppe de heller trenger hjelp av.

– Jeg snapper på skolens app om lag to ganger i uken. Dermed får elevene beskjed om når jeg er tilgjengelig, sier hun til Yrke.

Da skolen var på rødt nivå tidligere i november, bestemte hun seg for å bruke Facebook for å nå elevene. Da var det få elever på skolen, det var kun de praktiske fagene som kjørte undervisning i små grupper, resten av undervisningen foregikk på Teams.

Kommer til dere

Da skrev Torgunrud på skolens Facebook: «Hei på dere! Jeg er her får dere selv om dere ikke er på skole. Dere kan ta kontakt på telefon. Jeg kan møte elevene til en prat på andre måter enn oppmøte Jønsberg videregående skole.

Jeg har bil og kan møte dere der dere er i Stange kommune. Det vil si at de som er hjemme i en annen kommune enn Stange kan jeg møte på tlf. eller digitalt.

Ta kontakt. Jeg er her. Astrid Helsesykepleier.»

Til Yrke sier helsesykepleieren at hun har opplevd at noen ungdommer synes koronatiden er vanskelig. Og da vil hun møte dem der de er.

– Jeg har også kontaktet sårbare elever som jeg vet har det vanskelig. Når undervisningen foregår på Teams, så vet jeg at det ikke alltid er like lett for lærerne å følge med på hvordan elevene har det. De ser dem bare som små firkanter, og noen viser bare ansiktet med en gang og så skrur de av webkameraet. Det går uansett ikke an å følge med på hvordan alle har det på samme måte på Teams, som det gjør i et klasserom.

Når det er mørkt

Hun sier at ungdom kan ha vonde tanker, selvsagt også selvmordstanker, og at det da er viktig å være til stede for den som sliter.

– Det kan være ungdom som strever med følelsene sine, og da er det viktig å få litt hjelp til å få ryddet litt i tankene, og det er klart at noen er mer ensomme i den tiden her, mens andre mener digital undervisning fungerer bra.

Torgunrud sier hun samarbeider godt med lærere og rådgivere.

– Jeg er veldig fornøyd med samarbeidet vi har på Jønsberg, sier hun.

Det er også rektor Renate Christiansen Lunde enig i.

Hun forteller at skolen har vært rød i litt over tre uker nå dette høsthalvåret.

– Det blir godt at driften blir gul igjen, det betyr mye, da vet vi at det er mulig å få mer kontakt med elevene, sier hun.

Rektor beskriver at de med rødt trafikklys har måttet halvere hvor mange som til enhver tid har kunnet bo på internatet, og at de har måttet prioritere at elevene som skal ha praktisk undervisning, har fått være på skolen. Resten har foregått på Teams.

Rart internatliv

– Vi har også måttet stenge alle fellesområder på internatet, og elevene har måttet være enten ute eller på rommet sitt. Også i kantina har alt fungert annerledes. Middagen har vært servert på faste bord i kantina, og også kveldsmaten som har vært servert på internatet, har vært strammet inn, vi har gjort det sånn at en og en har kunnet hente seg mat om gangen. Så det er blitt litt spesielt for internatelevene våre med så lite sosial kontakt, sier hun.

Rektor er godt fornøyd med at helsesykepleieren praktiserer åpen dør i møte med elevene.

– Det er klart at i denne tiden så er arbeidet som helsesykepleieren utfører, ekstra viktig. Teams er en god løsning i krisesituasjoner, jeg er glad for at vi fikk det opp å gå, og at vi har det som en mulighet når vi må stenge eller gå i rødt, men det er ikke en løsning å dra over tid.

– Ungdommer trenger en helt annen kontakt og oppfølging, sier hun.

Powered by Labrador CMS