Videreutdanning for lærerne virker negativt på høytpresterende elever, mens lavtpresterende elever ikke påvirkes, ifølge svenske forskere.

Lærernes videreutdanning gjør flinke elever dårligere

Selv om svenske lærere tar videreutdanning, ganger det ikke elevene, viser ny forskning. 

Publisert

I snitt bruker svenske skoler 1 prosent av midlene sine på videreutdanning for lærerne per år. Ifølge ny forskning har utdanningen imidlertid ingen positive effekter for elevene.

De presterer i stedet dårligere, melder Sveriges Television.

– Resultatene i matematikk og naturfag er litt dårligere, sier forsker Nils Kirsten.

Bak studien står forskere fra universitetene i Mälardalen, Uppsala og Göteborg.

De har analysert data fra realfagstesten Timss med i alt 900 000 svenske grunnskoleelever i 2003-2019 i matematikk og naturfag. Ifølge studien presterte elever med lærere som deltok i faglig utvikling i disse fagene dårligere. Dette gjaldt særlig høytpresterende elever, mens lavtpresterende elever ble ikke påvirket.

– Videreutdanning tar tid og ressurser som kunne vært brukt til å gagne elevenes læring bedre, sier Nils Kirsten.

Han mener ingenting tyder på at etterutdanning for lærere i andre fag skulle ha bedre effekt. Da SVT besøker Viksjöskolan i Järfälla under en etterutdanningsdag, sier deltakerne at de ser positivt på kompetanseutvikling og tror det gjør dem til bedre lærere.

– Det gir meg nye ideer, sier kroppsøvingslærer Ditte Kroll.

Powered by Labrador CMS