Mange danske lærere ønsker å avskaffe en eller flere årsprøver

Bare hver fjerde lærer som har hatt elever til årets avsluttende prøver, er fornøyd med prøvene.

Publisert

I en undersøkelse som Folkeskolen.dk har gjennomført, svarer lærerne at prøvene stjeler tid fra fordypelse og kreativitet, og at de hemmer trivselen. Både Danmarks Lærerforening (DLF) og Skolelederne ønsker å erstatte prøvene med en annen form for vurdering.

De siste ukene har elevene hatt avsluttende prøver i 8. og 9. klasse. I rundspørringen svarer 53 prosent av de 566 lærerne som har deltatt i undersøkelsen, at de ikke er fornøyd med prøvene, og flertallet mener at de bør avskaffes i alle eller noen fag. Bare en firedel er fornøyd med at elevene må ta prøvene.

– Hadde man fjernet prøvene og gitt lærerne frihet til å undervise på en måte som passet elevene, ville vi opplevd større skoleglede og motivasjon blant elevene, sier en lærer i undersøkelsen.

Formann i DLF, Gordon Ørskov Madsen, sier til Folkeskolen:

– Man burde avskaffe prøvene helt og erstatte dem med en prosjektbasert avslutning, der man kan jobbe tverrfaglig. Og hvis det er politisk nødvendig med en karakter, så har vi standpunktkarakteren.

Både DLF og Skolelederforeningen vil gjerne endre prøvene i form og omgang, blant annet med henvisning til at Danmark er det landet i Norden som har flest prøver.

Prøvene stjeler tid

Over halvparten av lærerne svarer at prøven gir faget høyere status, men samtidig sier langt de fleste at viktige ting i fagene må nedprioriteres fordi elevene må forberedes til prøvene.

Det er variasjon innenfor fagene, i praktisk-estetiske og kulturfag sier mellom 57 og 87 prosent av lærerne at prøven bidrar til en «negativ akademisering av faget».

– Kravene til tekstoppgaver er så høye at det er vanskelig å få tak i virkeligheten. I løpet av skoleåret kan man ikke ta seg tid til å la seg inspirere av noe som engasjerer elevene eller som motiverer dem, fordi lærerne har så travelt med å oppfylle kravene, forteller en dansk lærer.

Prøvene favoriserer de teoretiske elevene

42 prosent av lærerne sier at de er bekymret for hvordan prøvene påvirker elevenes trivsel.

DLFs forbundsleder Gordon Ørskov Madsen mener heller ikke at det gir mening å snakke om at prøvene er til for elevenes skyld.

– Måten prøvene er satt sammen på nå, favoriserer noen elever. Er det rettssikkerhet? Jeg synes ikke det. Når elevene kun blir vurdert på de mer akademiske disiplinene i prøven, bidrar det til å innsnevre fagligheten i en teoretisk retning, sier han og fortsetter:

– Det er nettopp dette som i stor grad har medvirket til at fagligheten er blitt innsnevret til det teoretiske, og elevenes oppfatning av hva som er viktig, påvirkes av prøvene.

 

Powered by Labrador CMS