Ansiktsgjenkjenning er på vei inn i skoler verden over. Her ser vi teknologien brukt som navneopprop ved en offentlig barneskole i Hyberabad, India.
Ansiktsgjenkjenning er på vei inn i skoler verden over. Her ser vi teknologien brukt som navneopprop ved en offentlig barneskole i Hyberabad, India.

Bruker app for å avlese elevfjesene

Ansiktsgjenkjenning brukes i økende grad på skoler verden over i stedet for opprop, men også for å hindre vold og forbrytelser. Forskere stiller seg sterkt kritiske til praksisen.

Publisert

På bildet kan du se en lærer som tar bilder av elever via en app på en statlig skole i Hyderabad, hovedstaden i delstaten Telangana i november i år. Teknikken er introdusert av delstatsregjeringen for å forbedre nøyaktigheten og effektiviteten til oppmøteregistrering i skolen. 

I India er myndighetene i ferd med å ta i bruk ansiktsgjenkjenning i undervisningsinstitusjoner og fengsler og kanskje også på store jernbanestasjoner.

Målet er å bedre sikkerhetstiltakene og integrere ansiktsgjenkjenning med databasen over kriminelle aktiviteter i og rundt jernbanestasjonen, skriver Abhishek Jadhav på nettstedet BiometricUpdate.com. 

Noen rapporter uttrykker imidlertid bekymring for at ukontrollert ansiktsgjenkjenning knyttet til kriminalitetsdata kan føre til uberettiget overvåking, ifølge  artikkelen. Hensyn til sikkerhet og personvern nøye vurderes, skriver Jadhav, før et storskala offentlig overvåkingssystem distribueres.

Forskere advarer på det sterkeste

Kameraer for ansiktsgjenkjenning brukes i økende grad på skoler og i høyere utdanning verden over for å hindre vold og forbrytelser. Det skriver det forskningsbaserte nettmediet Cybernews.com i midten av november, i det de omtaler en fersk studie.

Forskerne bak studien mener ansiktsgjenkjenning undergraver personvernet, normaliserer overvåking, definerer hva en «akseptabel» student er, at dataene kan stjeles eller selges og at teknologien oppfordrer til rasisme. Derfor anbefaler de sterkt å forby teknologien i skolene.

– Vi fant at på skoler hvor fargede er i flertall, brukes mer overvåkingsteknologi, sa Shobita Parthasarathy, professor ved University of Michigan og hovedforsker bak studien, til CyberNews.

Normaliserer personovervåking

Ifølge Parthasarathy er målet med ansiktsgjenkjenning sikkerhet, men også å identifisere, å gjøre opprop, å sjekke bøker ut fra biblioteket eller betale for lunsj.

Slik åpner ansiktsgjenkjenning for å spore alt eleven eller studenten gjør: ankomst, avgang, oppholdssted til enhver tid, bibliotekbøker sjekket ut, og valg i kantinen, ifølge den nye studien.

Forskerne fant at overvåkingen skaper angst, usikkerhet og bekymring for å bli konstant overvåket hos elevene.

– Teknologien forsterker smale ideer om «normal» atferd og definerer ikke-konform oppførsel som kriminell eller patologisk, sier Parthasarathy.

«Barna våre vil lære at det er normalt å ikke bestemme over personopplysningene sine», rapporterer forskerne.

 

Rasisme, tyveri, kjøp og salg

Studier har vist at teknologien fungerer bedre for lyshudede, særlig menn, men dårligst for mørkhudede generelt og for kvinner. Teknologien kan skape en smal definisjon av en normal, akseptabel student, mener forskere.

Forskerne frykter også at data fra undervisningsinstitusjonenes ansiktsgjenkjenning kan stjeles og/eller selges uten elevene eller studentenes viten og samtykke.

Powered by Labrador CMS