Annonse

Adrian Dillerud skrur på biler både på fritiden og som lærling. Foto: Harald Vingelsgaard

Adrian har bildilla

Adrian Dillerud (19) har tre personbiler, og snart skal han ta fagbrev som bilmekaniker. Han har bildilla.

Annonse

Følg Yrke på Facebook!

Vi møter lærling Adrian Dillerud inne på verkstedet til Motorforum på Hamar hvor han står og monterer inn en ny diesel motor i en Renault personbil.
Adrian Dillerud gikk TIP Vg1 og Vg2 kjøretøy på Hamar katedralskole.

– Hvordan opplevde du tiden på videregående skole?

– Veldig fint. Det var en stor overgang fra ungdomsskolen. På Vg1 og Vg2 fikk jeg svært mye bedre karakterer enn jeg hadde på ungdomsskolen. Lærerne var flinke. En lærer skal lære bort faget, og det gjorde de virkelig på Vg1 og Vg2. Vi fikk en fin blanding av teori og praksis, synes jeg.

– Var det noe i undervisningen på videregående skole som det burde vært lagt mer eller mindre vekt på, sett i ettertid?

– Jeg hadde lese- og skrivevansker og dyskalkuli. Jeg hadde problemer med å lese tall. Og jeg greide derfor ikke regne uten kalkulator. Jeg har brukt pc siden åttende klasse. Det eneste som ikke var bra på videregående skole, var at noen av vikarlærerne ikke lot meg bruke datamaskinen da jeg gikk på Vg1. Det ble slitsomt, sier han.

Men nå er både lese- og skrivevanskene og problemene med dyskalkuli så å si borte.

– Jeg har trent mye på egenhånd med spilling på pc med folk fra hele verden. Jeg skriver og regner på spillet. Veldig lærerikt. Dette har hjulpet meg.

Godt inntrykk

Adrian fikk raskt prøve arbeidslivet i verkstedet til Motorforum hvor han var utplassert i prosjekt til fordypning både på Vg1 og Vg2. Og han gjorde et så godt inntrykk at han fikk lærlingplass etterpå, selv om bedriften egentlig ikke skulle ta inn lærlinger den gang.

– Hvorfor valgte du å bli bilmekaniker – mekaniker lette kjøretøy?

– Jeg er omtrent født til å drive med biler, sier Adrian som sier mange i familien hans er svært interesserte i biler.

– Fatter‘n var kjempeinteressert i biler, men han skulle ikke røre en skrue. Jeg ble med min stefar som 10-åring, og da lærte jeg for første gang å skru på bil. Jeg synes det er veldig moro.

Adrian har en 2008-modell Citroën Berlingo som han kjøpte av sin bestefar, en 1989 modell Audi Coupe og en 1998 modell Mitsubishi Pajero med en skikkelig sterk motor – 2,8. Disse bilene setter han i stand. Ikke nok med det.

Selv om det var fredag, og helgefri noen timer etter at vi møter ham, ser han fram til å skru litt i helga.

– Hvordan var overgangen fra skolen til tiden som lærling?

– En stor og god overgang. Her på Motorforum sitt verksted er det mye mer praktisk, så å si ikke teori. Her lærer jeg på en annen måte. På skolen var vi 15 elever som fikk undervisning samtidig av en lærer. Her er det en erfaren bilmekaniker som viser hvordan ting skal gjøres direkte til meg alene. Jeg synes det er mye bedre. Jeg lærer mye mer, sier Adrian.

Adrian Dillerud mener han er født til å drive med bilder.
FOTO: Harald Vingelsgaard

Tidlig opp

Det er ikke noe problem å komme seg opp om morgenen for ham.

– Her begynner vi klokka 7.30. Jeg møter opp et kvarter tidligere hver dag, det er best å være tidlig ute, så får jeg tid til å prate litt med kollegene før vi starter arbeidsdagen.

Når arbeidsdagen begynner får Adrian jobbene han skal gjøre. Dagene er svært varierte.

En dag skiftet han for eksempel fra sommerdekk til vinterdekk på tre biler, gjorde service på tre andre og byttet bremseskiver og bremseklosser foran på en bil.

Da Yrke møtte ham, hadde han arbeidet med å skifte motor i tre dager.

Læremester

Den erfarne bilmekanikeren Bjørn Akersveen er Adrians læremester på verkstedet.

– Hva legger du vekt på i opplæringen av lærlingene?

– Nøyaktighet og effektiv jobbing. Det er viktig å være nøyaktig, slik at ting blir gjort mest mulig riktig første gang. Vi vil ha færrest mulig reklamasjoner fra kundene. Tempo, effektiv jobbing, er veldig viktig i vår bransje, fordi bedriften skal tjene penger.

Bjørn Akersveen understreker at lærling Dillerud får lov til å prøve og feile i læretiden.

Man lærer av sine feil. Læremesteren er svært godt fornøyd med lærlingen.

– Adrian er en dyktig lærling. Derfor får han ansvarsfulle jobber i læretiden, understreker han.

Adrian har skiftet motor på biler alene flere ganger. Og han jobber godt selvstendig.
Det første halvåret som lærling var Adrian med og så hvordan Bjørn jobbet og lærte på den måten. Det andre halvåret fikk Adrian prøve litt selv. Nå i det tredje halvåret arbeider han selvstendig, under nøye oppsyn av Bjørn. I det fjerde halvåret skal han arbeide nærmest selvstendig.


Kanskje sjåfør

Adrian Dillerud skal ta fagbrev som bilmekaniker. Men han er ikke helt sikker på hva han skal arbeide med etterpå.

– I helgene har jeg sjåførjobb for «Trond Johnsens Transport» og kjører varer til forskjellige steder i Hamar, Elverum, Brumunddal og Stange i Hedmark – for Asko og Bama. Jeg kjører ei fast rute. Den sjåførjobben trives jeg veldig godt i. Hvis jeg ikke får jobb som bilmekaniker i Motorforum, etter at jeg tar fagbrev, skal jeg kanskje ta førerkort for tyngre kjøretøy og bli sjåfør på heltid. Bil blir det uansett, sier Adrian Dillerud.

Arbeidsdagen er over. Adrian Dillerud kjører hjem i en av sine tre biler, Mitsubishi Pajero. Han ser fram til mer jobbing, først clutchskifte på stemorens bil, deretter sjåførjobben, før han mandag morgen er på plass i verkstedet til Motorforum igjen, for å lære mer.

Følg Utdanningsnytt på Facebook!

Nyhetsbrev


Meld deg på!


 
 

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Yrke nr 2./2017

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Yrke nr 2./2017